Aantal aanrijdingen en claims schieten fors omhoog

Het aantal ongevallen in het verkeer is wederom fors gestegen, meldt het Verbond van Verzekeraars. Net als het aantal claims. De branche roept de politiek op tot spoed om het dit voorjaar gelanceerde Verkeersveiligheidsmanifest ook daadwerkelijk in verkeersveiligheidsbeleid om te zetten.

Aantal aanrijdingen en claims schieten fors omhoog

Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond van Verzekeraars zag het totaalaantal verkeersclaims – dus inclusief aanrijdingen met vrachtauto’s, bestelbusjes en leaseauto’s – toenemen met ruim acht procent tot ongeveer 905.000 claims. Dit jaar is door CVS de berekeningsmethodiek licht aangepast om de particuliere en zakelijke claims beter van elkaar te kunnen onderscheiden. De trend is dezelfde: meer ongevallen.

De schadepost van al die ongevallen is inmiddels opgelopen tot 14 miljard euro per jaar kijkend naar (blijvend) letsel, materiële schade en kosten door vertraging. Nederland staat dan ook niet langer in de top drie van meest verkeersveilige landen in Europa.

Opbloeiende economie

Het Verbond was dit jaar één van de initiatiefnemers van het Verkeersveiligheidsmanifest, een brede samenwerking van 32 organisaties, waaronder VNA, om van verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken. In het manifest staan tal van aanbevelingen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Verzekeraars zijn verheugd dat het kabinet Rutte-III in het regeerakkoord het manifest heeft overgenomen. Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond: "Nu is het zaak om van papier praktijk te maken om het tij te keren."

De oplopende ongevalscijfers hebben meerdere oorzaken. Door de opbloeiende economie maken we meer kilometers op de weg en dat leidt tot meer aanrijdingen. Verzekeraars pleiten voor aanpassing van de ‘hot spots’ in de infrastructuur, zeker de 30km-zones, want doordat het steeds drukker wordt op de deels gedateerde infrastructuur gaat het ook vaker mis. Een belangrijk thema blijft smartphonegebruik in het verkeer van zowel autobestuurders als fietsers. Het Verbond benadrukt het belang om afleiding in het verkeer aan te pakken – evenals ander asociaal verkeersgedrag.

Bron: Trends in Autoleasing 

Aantal aanrijdingen en claims schieten fors omhoog - Automobielmanagement.nl

Aantal aanrijdingen en claims schieten fors omhoog

Het aantal ongevallen in het verkeer is wederom fors gestegen, meldt het Verbond van Verzekeraars. Net als het aantal claims. De branche roept de politiek op tot spoed om het dit voorjaar gelanceerde Verkeersveiligheidsmanifest ook daadwerkelijk in verkeersveiligheidsbeleid om te zetten.

Aantal aanrijdingen en claims schieten fors omhoog

Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond van Verzekeraars zag het totaalaantal verkeersclaims – dus inclusief aanrijdingen met vrachtauto’s, bestelbusjes en leaseauto’s – toenemen met ruim acht procent tot ongeveer 905.000 claims. Dit jaar is door CVS de berekeningsmethodiek licht aangepast om de particuliere en zakelijke claims beter van elkaar te kunnen onderscheiden. De trend is dezelfde: meer ongevallen.

De schadepost van al die ongevallen is inmiddels opgelopen tot 14 miljard euro per jaar kijkend naar (blijvend) letsel, materiële schade en kosten door vertraging. Nederland staat dan ook niet langer in de top drie van meest verkeersveilige landen in Europa.

Opbloeiende economie

Het Verbond was dit jaar één van de initiatiefnemers van het Verkeersveiligheidsmanifest, een brede samenwerking van 32 organisaties, waaronder VNA, om van verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken. In het manifest staan tal van aanbevelingen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Verzekeraars zijn verheugd dat het kabinet Rutte-III in het regeerakkoord het manifest heeft overgenomen. Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond: "Nu is het zaak om van papier praktijk te maken om het tij te keren."

De oplopende ongevalscijfers hebben meerdere oorzaken. Door de opbloeiende economie maken we meer kilometers op de weg en dat leidt tot meer aanrijdingen. Verzekeraars pleiten voor aanpassing van de ‘hot spots’ in de infrastructuur, zeker de 30km-zones, want doordat het steeds drukker wordt op de deels gedateerde infrastructuur gaat het ook vaker mis. Een belangrijk thema blijft smartphonegebruik in het verkeer van zowel autobestuurders als fietsers. Het Verbond benadrukt het belang om afleiding in het verkeer aan te pakken – evenals ander asociaal verkeersgedrag.

Bron: Trends in Autoleasing