Nadat de publieksmedia het Bovag-advies om pekel te verwijderen hadden gepubliceerd, maakten de wasstraten overuren in het weekeinde van 16 januari. De tonnen zout die de afgelopen weken op de Nederlandse wegen en straten werden uitgestrooid, zouden immers funest zijn voor de lak en carrosserie.

Maar wassen in de strooiperiode voorkomt geen roest en andere ongemakken,  zegt de Focwa nu. Na het verlaten van de wasstraat slaat de zoutnevel die boven de weg hangt direct weer neer op de carrosserie, stelt de Focwa in zijn persbericht. Bovendien zijn moderne auto’s goed beschermd tegen roestvorming, dankzij de toepassing van elektrolytisch verzinkt plaatwerk met daarop een complete lakopbouw. Verder is de onderkant van de auto voorzien van een speciale bodembeschermingslaag. Hierdoor is overal, ook tussen de naden van plaatdelen en aan de onderkant, de corrosiebescherming goed te noemen. Dat wordt onderstreept door de carrosseriegarantie van zeven jaar of langer die autofabrikanten geven. Rubber, plastic en andere onderdelen zijn eveneens goed bestand tegen water, zout en pekel. Ook bij auto’s waarvan het plaatwerk niet geheel is verzinkt, wordt het corrosieproces niet gestopt door de auto te wassen.

Bij lichte lakschade door bijvoorbeeld steenslag is volgens Focwa de corrosiebescherming over het algemeen zo goed dat geen roest ontstaat. Is de beschadiging dieper, dan bestaat de kans dat ook de zinklaag onder de lakopbouw beschadigt. Deze zinklaag heeft echter een zeker herstellend vermogen, waardoor de corrosiebescherming wordt herstelt. Om roest te voorkomen, kan volgens de Focwa alleen het herstellen van de lakopbouw een afdoende oplossing bieden. Periodiek controleren op zwaardere en diepere lakschade is van belang. Het wassen ter voorkoming van roestvorming heeft weinig zin.