AMSTERDAM , 8 mei 2012 09:38

Ford zet rem op scheurende bestelauto met Transit

Het kost Ford Nederland wat hoofdbrekens om een goede vertaling te vinden voor het systeem Load Adaptive Control van de nieuwe Ford Transit Custom. Maar het gaat erom dat je met een lege bus niet over het volle vermogen kunt beschikken en dus de 160 km/u niet meer haalt.

Tijdens de sneak preview maandag van twee exclusief voor Nederland ingevlogen auto's vatte pr-manager Dennis Homberg de werking daarom samen als ‘een voorziening die hufterigheid in het verkeer moet voorkomen'. Een oplossing voor fleetwoners is een nettere kwalificatie voor het systeem, dat het motorvermogen aanpast op de beladingsgraad van de bestelauto. Met andere woorden: pas bij de zwaarste belading kan de bestuurder over het volle vermogen beschikken. Het systeem komt voort uit de wens van Duitse vlootbeheerders, die hun voertuigen niet langer met 160 km/u of meer over de Autobahn willen zien razen. Dat is namelijk niet goed voor de naam van het bedrijf, dat meestal groot op de zijkant staat geschreven, en het is niet goed voor de verkeersveiligheid. De vrijdagmiddag zou er berucht zijn vanwege de onbeladen bestelauto's die dan laagvliegend huiswaarts keren en veel ongevallen veroorzaken.

Ford Nederland heeft nog geen prijzen voor de nieuwe Transit maar verwijst naar de concurrent. "We zullen dicht bij de prijzen van de VW Transporter zitten."

Meer over de nieuwe Transit in Automobiel Management 9 van 18 mei.

 

Foto's:

Fo

Nieuwe Ford Transit: hufterproof

© Automobielmanagement.nl