Toyota Hiace: te klein, te duur en te vuil voor Europa

De leverantie van de Toyota Hiace was in Europa al maanden een aflopende zaak. Opeens kwam de wat saaie, maar oersterke en betrouwbare bestelauto niet meer op de prijslijst voor. En nu wordt hij vervangen door een Frans derivaat door samenwerking met PSA Peugeot Citroën.

De echte Toyota Hiace is niet dood, hij leeft. Maar dan buiten Europa. "De Hiace wordt nog wel op andere continenten geleverd", meldt woordvoerder Guido Roozekrans van distributeur Louwman & Parqui. "Onder meer in Azië, inclusief Japan, Oceanië, Zuid-Amerika en Afrika. Maar niet altijd onder de naam Hiace." Er worden grofweg drie verschillende varianten gebouwd, die elk hun eigen subvarianten kennen met een verlengde wielbasis, een verhoogd dak et cetera: een minibus (tot zestien personen), een versie voor het lichte werk (denk aan de loodgieter) en een versie voor het grotere, zwaardere werk (bouw, pakkettransport).

Waarom voert Europa de Hiace niet meer? Guido: "De oude Hiace, zoals die in Nederland geleverd werd, was na tien jaar aan het einde van zijn levenscyclus gekomen. De nieuw ontwikkelde Hiace is een ‘wereldauto’, die ten opzichte van zijn concurrenten aan de kleine kant werd bevonden. Hoewel hij niet kleiner was dan het oude model, is de actuele Hiace inderdaad compacter dan wat er in de markt verder wordt aangeboden. Op andere continenten dan Europa zijn ze juist blij met de compactere afmetingen." Andere argumenten die Roozekrans noemt om met de Hiace te stoppen snijden al evenveel hout: "Het motorengamma voldoet niet aan de nieuwste Europese milieueisen en door de hoge koers van de Yen is het lastig om de Hiace scherp te positioneren."

Dat de Hiace in Europa uit de gratie is geraakt, blijkt uit de verkoopcijfers die Toyota over het eerste halfjaar van 2012 publiceert: de bestelauto annex minibus werd in heel Europa nog maar iets meer dan drieduizend maal verkocht, tegen bijvoorbeeld ruim 38 duizend Aygo’s of 28 duizend Land Cruiser’s.

 

 

 

Reacties

De HiAce gaat zelfs niet tien, maar reeds zeventien jaar mee. Bij zijn introductie was hij al geen koploper qua moderne techniek, maatvoering en mogelijkheden.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Ik vindt het best jammer.
Ik werk voor m’n werk met een toyota hiace en moet zeggen dat ik een zéér graag mee rij.
Buiten het verbruik gerekend een leuke bestelwagen om mee te rijden.
armsteun,verwarmbare en elec. buitenspiegels het zit er allemaal op.
Ik snap niet waarom Toyota plots met dit project stopt.
Op mijn werk zijn er 2 hiace’s, 1 Tundra, 1 MR en een Lexus
dus wij hebben/hadden wel vertrouwen in toyota en de toekomst.
zeker omdat we al meer dan 60 jr bestaan als bedrijf en altijd voor toyota gekozen hebben.

Geplaatst door: Franky Hesters op

is er niets aan het hoge verbruik van deze dieselmotoren te doen? daardoor zou de auto snel weer populair worden

Geplaatst door: arie vd kaaden op
Toyota Hiace: te klein, te duur en te vuil voor Europa - Automobielmanagement.nl

Toyota Hiace: te klein, te duur en te vuil voor Europa

De leverantie van de Toyota Hiace was in Europa al maanden een aflopende zaak. Opeens kwam de wat saaie, maar oersterke en betrouwbare bestelauto niet meer op de prijslijst voor. En nu wordt hij vervangen door een Frans derivaat door samenwerking met PSA Peugeot Citroën.

De echte Toyota Hiace is niet dood, hij leeft. Maar dan buiten Europa. "De Hiace wordt nog wel op andere continenten geleverd", meldt woordvoerder Guido Roozekrans van distributeur Louwman & Parqui. "Onder meer in Azië, inclusief Japan, Oceanië, Zuid-Amerika en Afrika. Maar niet altijd onder de naam Hiace." Er worden grofweg drie verschillende varianten gebouwd, die elk hun eigen subvarianten kennen met een verlengde wielbasis, een verhoogd dak et cetera: een minibus (tot zestien personen), een versie voor het lichte werk (denk aan de loodgieter) en een versie voor het grotere, zwaardere werk (bouw, pakkettransport).

Waarom voert Europa de Hiace niet meer? Guido: "De oude Hiace, zoals die in Nederland geleverd werd, was na tien jaar aan het einde van zijn levenscyclus gekomen. De nieuw ontwikkelde Hiace is een ‘wereldauto’, die ten opzichte van zijn concurrenten aan de kleine kant werd bevonden. Hoewel hij niet kleiner was dan het oude model, is de actuele Hiace inderdaad compacter dan wat er in de markt verder wordt aangeboden. Op andere continenten dan Europa zijn ze juist blij met de compactere afmetingen." Andere argumenten die Roozekrans noemt om met de Hiace te stoppen snijden al evenveel hout: "Het motorengamma voldoet niet aan de nieuwste Europese milieueisen en door de hoge koers van de Yen is het lastig om de Hiace scherp te positioneren."

Dat de Hiace in Europa uit de gratie is geraakt, blijkt uit de verkoopcijfers die Toyota over het eerste halfjaar van 2012 publiceert: de bestelauto annex minibus werd in heel Europa nog maar iets meer dan drieduizend maal verkocht, tegen bijvoorbeeld ruim 38 duizend Aygo’s of 28 duizend Land Cruiser’s.

 

 

 

Reacties

De HiAce gaat zelfs niet tien, maar reeds zeventien jaar mee. Bij zijn introductie was hij al geen koploper qua moderne techniek, maatvoering en mogelijkheden.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Ik vindt het best jammer.
Ik werk voor m’n werk met een toyota hiace en moet zeggen dat ik een zéér graag mee rij.
Buiten het verbruik gerekend een leuke bestelwagen om mee te rijden.
armsteun,verwarmbare en elec. buitenspiegels het zit er allemaal op.
Ik snap niet waarom Toyota plots met dit project stopt.
Op mijn werk zijn er 2 hiace’s, 1 Tundra, 1 MR en een Lexus
dus wij hebben/hadden wel vertrouwen in toyota en de toekomst.
zeker omdat we al meer dan 60 jr bestaan als bedrijf en altijd voor toyota gekozen hebben.

Geplaatst door: Franky Hesters op

is er niets aan het hoge verbruik van deze dieselmotoren te doen? daardoor zou de auto snel weer populair worden

Geplaatst door: arie vd kaaden op