FNV naar rechter om ziekmakende Connexxion-busjes

Vakbond FNV wil dat Connexxion Zuidwest Drenthe de ‘ziekmakende arbeidsomstandigheden van chauffeurs’ aanpakt door de betreffende auto’s van de weg te halen, aldus een persbericht van de vakcentrale.

Het gaat om personenbusjes van Mercedes-Benz, type Sprinter City 35. FNV Bureau Beroepsziekten (BBZ) en FNV Bondgenoten hebben de rechtbank gevraagd om alsnog uitspraak te doen in het kort geding dat ze op 14 juni hadden aangespannen tegen de vervoerder. FNV meldt in het persbericht dat de rechter in Assen op 14 juni Connexxion de gelegenheid gaf om de personenbussen aan te passen. Daaraan is geen gehoor gegeven, aldus FNV. De vakbond wil nu een uitspraak van de rechter.

Marian Schaapman, directeur van FNV Bureau Beroepsziekten: "Onze eis is dat de bussen door Connexxion uit de roulatie worden gehaald. Er zijn al chauffeurs die langdurig zijn uitgevallen. Deze bussen schieten op zoveel punten tekort dat ze niet zijn aan te passen. Ze zijn er al zeven maanden mee bezig en er is nog steeds niks gebeurd. Ja, ze zijn twee stoelen aan het testen en wachten volgens hun advocaat op de reactie van de chauffeurs. En of wij diezelfde chauffeurs dan niet even aan konden sporen om te reageren. Maar die werken gewoon bij hen."  Schaapman is vooral verbolgen over het feit dat Connexxion alle kans krijgt om het op te lossen maar daar blijkbaar geen trek in heeft, aldus FNV-BBZ. De vakcentrale: "Het gevolg is dat chauffeurs nog steeds in dezelfde omstreden Mercedes-busjes rijden die niet deugen (vering, stoel, ergonomie en afmetingen cabine). Daardoor hebben zij vrijwel allemaal te maken gekregen met gezondheidsproblemen, zoals rug-, nek-, arm- en knieklachten en hoofdpijn."

Woordvoerder Hendri Beltman van Connexxion bevestigt de gang van zaken en meldt dat het om vijf exemplaren van de betreffende Mercedes-Benz gaat. "Ze zijn allemaal van bouwjaar 2011, nog heel vers dus." Namens importeur Mercedes-Benz Nederland kan woordvoerder Huub Dubbelman weinig anders toevoegen dan dat de Sprinters "geheel volgens de specificaties van de klant" zijn geleverd. "Dit is uiteraard een zaak tussen de genoemde partijen."

Reacties

Merkwaardig verhaal. Verschillen deze specifieke exemplaren dan zo sterk van al die andere duizenden Sprinters in Nederland die het hele jaar door in bedrijf zijn? Ik heb zelf een aantal malen lange trajecten met zo’n type (een 311) afgelegd en kon toch weinig onvolkomenheden ontdekken.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Het klopt inderdaad dat dit type verschilt van de standaard bus die wordt gebruikt voor goederen e.d. deze is ontwikkelt voor het openbaar vervoer, en heeft heel andere, zwaardere bladvering dan normaal, en wordt ingezet op stadsdienst routes met bijna alleen klinker straten en drempels, passagiers klagen ook steen en been.

Geplaatst door: M. Mulder op
FNV naar rechter om ziekmakende Connexxion-busjes - Automobielmanagement.nl

FNV naar rechter om ziekmakende Connexxion-busjes

Vakbond FNV wil dat Connexxion Zuidwest Drenthe de ‘ziekmakende arbeidsomstandigheden van chauffeurs’ aanpakt door de betreffende auto’s van de weg te halen, aldus een persbericht van de vakcentrale.

Het gaat om personenbusjes van Mercedes-Benz, type Sprinter City 35. FNV Bureau Beroepsziekten (BBZ) en FNV Bondgenoten hebben de rechtbank gevraagd om alsnog uitspraak te doen in het kort geding dat ze op 14 juni hadden aangespannen tegen de vervoerder. FNV meldt in het persbericht dat de rechter in Assen op 14 juni Connexxion de gelegenheid gaf om de personenbussen aan te passen. Daaraan is geen gehoor gegeven, aldus FNV. De vakbond wil nu een uitspraak van de rechter.

Marian Schaapman, directeur van FNV Bureau Beroepsziekten: "Onze eis is dat de bussen door Connexxion uit de roulatie worden gehaald. Er zijn al chauffeurs die langdurig zijn uitgevallen. Deze bussen schieten op zoveel punten tekort dat ze niet zijn aan te passen. Ze zijn er al zeven maanden mee bezig en er is nog steeds niks gebeurd. Ja, ze zijn twee stoelen aan het testen en wachten volgens hun advocaat op de reactie van de chauffeurs. En of wij diezelfde chauffeurs dan niet even aan konden sporen om te reageren. Maar die werken gewoon bij hen."  Schaapman is vooral verbolgen over het feit dat Connexxion alle kans krijgt om het op te lossen maar daar blijkbaar geen trek in heeft, aldus FNV-BBZ. De vakcentrale: "Het gevolg is dat chauffeurs nog steeds in dezelfde omstreden Mercedes-busjes rijden die niet deugen (vering, stoel, ergonomie en afmetingen cabine). Daardoor hebben zij vrijwel allemaal te maken gekregen met gezondheidsproblemen, zoals rug-, nek-, arm- en knieklachten en hoofdpijn."

Woordvoerder Hendri Beltman van Connexxion bevestigt de gang van zaken en meldt dat het om vijf exemplaren van de betreffende Mercedes-Benz gaat. "Ze zijn allemaal van bouwjaar 2011, nog heel vers dus." Namens importeur Mercedes-Benz Nederland kan woordvoerder Huub Dubbelman weinig anders toevoegen dan dat de Sprinters "geheel volgens de specificaties van de klant" zijn geleverd. "Dit is uiteraard een zaak tussen de genoemde partijen."

Reacties

Merkwaardig verhaal. Verschillen deze specifieke exemplaren dan zo sterk van al die andere duizenden Sprinters in Nederland die het hele jaar door in bedrijf zijn? Ik heb zelf een aantal malen lange trajecten met zo’n type (een 311) afgelegd en kon toch weinig onvolkomenheden ontdekken.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Het klopt inderdaad dat dit type verschilt van de standaard bus die wordt gebruikt voor goederen e.d. deze is ontwikkelt voor het openbaar vervoer, en heeft heel andere, zwaardere bladvering dan normaal, en wordt ingezet op stadsdienst routes met bijna alleen klinker straten en drempels, passagiers klagen ook steen en been.

Geplaatst door: M. Mulder op