De uiterlijke veranderingen ten opzichte van de huidige Transporter (T5) zijn bij de T6 beslist aanwezig, maar behelzen feitelijk niet meer dan wat er gewoonlijk bij een facelift wordt doorgevoerd. "Wij voeren wat design betreft bij de bestelwagens hetzelfde beleid als bij de personenauto’s", vertelt een van de woordvoerders van Volkswagen Nutzfahrzeuge, die zich na de perspresentatie op het podium tussen de nieuwsgierige journalisten begaven.
Hij verwijst naar Golf en Passat en hoe het uiterlijk van die auto’s eerder een evolutie dan revolutie doormaakt. "Zo willen onze klanten het. De auto moet voor honderd procent herkenbaar zijn als Volkswagen. Daar is de maatvoering ook hetzelfde. Dit betekent dat de laadruimte-inrichting probleemloos kan worden overgezet van de huidige in de nieuwe Transporter. Bovendien is zijn lengte van nog geen vijf meter het maximum wat zowel ondernemers als gezinnen en taxibedrijven aan de auto stellen. Zij vereisen een zekere beweeglijkheid van hun auto, ook als dat een Transporter, Multivan of Caravelle is. Hij moet gemakkelijk in een parkeervak of -garage passen. Wat dit betreft blijft alles bij het oude." Desgevraagd verklaarde hij dat alle uitvoeringen in week 26 in productie gaan en allemaal meteen vanaf het begin af aan leverbaar zijn, dus ook de versies met langere wielbasis, hogere daken en open laadbak. Ook de gesloten bestelwagen met  dubbele cabine komt direct als fabrieksmodel in de prijslijst te staan.

Nieuwe motor

Het is te hopen voor Volkswagen dat het behoudende uiterlijk van de T6 de potentiële interesse van de clientèle niet in de weg staat want dan zou die clientèle heel wat nieuws mislopen. Zoals een geheel nieuw dashboard, dat sterker in lijn is gebracht met dat van de VW-personenwagens. Het ziet er even gebruiksvriendelijk als fraai vormgegeven uit. De styling is afhankelijk van de gekozen versie; de bestelauto’s is de middenconsole van smaller en eenvoudiger uitgevoerd dan bij de modellen voor personenvervoer en de campers. Alle versies van de T6 hebben een geheel nieuwe 2.0 TDI onder de motorkap, die speciaal voor de toepassing in een bedrijfsvoertuig is ontwikkeling. Dit betekent dat levensduur en robuustheid de hoogste prioriteit van het ontwikkelingsteam hebben gekregen. Er zijn drie versie met een enkele turbo (84 pk/220 Nm, 102 pk/250 Nm, 150 pk/340 Nm) en een topversie met dubbele turbo, die 204 pk en 450 Nm levert. Voor de diesels geeft VW een verbruik op dat gemiddeld 1,0 L/100 km of 24 g/km is verlaagd. Er zijn ook twee 2,0-liter TSI-benzinemodellen leverbaar (150 en 204 pk). Op de meeste modellen is 4Motion-vierwielaandrijving verkrijgbaar. Afhankelijk van de gekozen motorvariant is een 5- of 6-bak standaard, terwijl op sommige modellen een 7-traps DSG leverbaar is.

Meer veiligheidssystemen

Het onderstel is hetzelfde gebleven, maar volgens de woordvoerder is de afstemming van vering en demping aangepast. Het zou de auto zowel comfortabeler als stabieler maken. Belangrijker zijn de toegevoegde veiligheidssystemen; DCC is een adaptieve onderstel, waarmee de bestelauto in een comfortabele, normale of sportieve modus kan rijden. Front Assist (dat bij een dreigende botsing de remweg helpt verkorten) wordt als optie leverbaar, net als adaptieve cruise control (AAC) en grootlichtassistent. Standaard is de vermoeidheidsherkenning, die de suggestie doet voor een kopje koffie wanneer de chauffeur naar zijn zin niet meer helemaal bij de les zou zijn.