Meer kansen voor nieuwe Renault Kangoo Z.E.

Renault grijpt de introductie van de vernieuwde, geheel elektrische Kangoo Z.E. bedrijfswagen aan om de verplichte huur van het accupakket los te laten. Alles ineens aanschaffen kan nu ook.

Meer kansen voor nieuwe Renault Kangoo Z.E.

De Kangoo Z.E. was bij zijn introductie eind 2011 een pionier op de markt voor elektrisch aangedreven bedrijfsauto’s. Inmiddels zijn er zo’n 25 duizend verkocht; het model heeft een Europees marktaandeel (elektrische bestelwagens) van 25 procent; Renault als Z.E. -leverancier komt op 34,5 procent. De Fransen zetten sterk in op elektrische aandrijving, getuige ook de komst van de Master Z.E. eind dit jaar. Bewust dit grote model, vanwege de grote vraag naar dit type voertuigen voor besteldiensten in de stad. Verder was het een uitdrukkelijke wens van de Parijse burgemeester om voor zijn vloot dienstvoertuigen over elektrische Masters te kunnen beschikken. En zo geschiedde.
In Nederland zijn er in totaal gedurende zes jaar iets meer dan 700 Kangoo Z.E.’s verkocht. Niet bijster veel, wat mogelijk te maken heeft met de beperkte actieradius van 170 kilometer. De nieuwe versie, die een krachtiger accu en dito elektromotor heeft, is de NEDC-cyclus vastgesteld op 270 km; de fabrikant zegt dat 120 tot 200 km (koud/warm weer) realistisch is. De verkoop vindt in ons land plaats via 29 Z.E.-verkooppunten en 18 Z.E.-experts (verkoop en specifieke reparatie). De importeur voorspelt een ‘snelle uitbreiding’ van beide, zonder hier in detail te treden.  

In 6 uur vol

Nieuw is dat het accupakket niet standaard moet worden gehuurd, zoals voorheen, maar ook samen met de auto kan worden aangeschaft. Daarmee verliest de fabrikant weliswaar de macht over het accupakket, wat voor lief wordt genomen om de verkoopkansen te laten toenemen. Met de nieuwe constructie worden meer kopersgroepen aangesproken, aldus Patrice Luscuere, de Nederlandse manager product marketing LCV’s. Meer nog zal de auto zelf meer kopers trekken, denkt hij, vanwege de betere producteigenschappen. Zo is de auto nu geschikt voor laadpalen die 7,4 kW leveren; eenmaal aangesloten kan een volledig lege Kangoo Z.E. in 6 uur weer vol zijn. Een uurtje bijladen tijdens de lunchpauze levert 35 kilometer op. Renault werkt inmiddels aan een systeem waarmee opladen op speciaal daarvoor aangelegde weggedeelten tijdens het rijden mogelijk is, tot snelheden van 100 km/h zelfs. Nieuw voor Nederland is Z.E. Pass, een universeel betaalsysteem voor wie van publieke laadpalen gebruikmaakt.  

Werkplaats

De rijeigenschappen van de nieuwe Kangoo Z.E. vallen positief uit; bestuurders moeten alleen geen Tesla-achtige acceleratie verwachten. De Kangoo Z.E. rijdt met opvallend veel gemak en biedt veel comfort. Een nieuwe warmtewisselaar levert warme lucht aan het interieur, waardoor een stroomvretende kachel achterwege kon blijven. Opvallend is dat de auto sterk op de motor afremt als het ‘gaspedaal’ wordt losgelaten; de remmen hoef je nauwelijks te gebruiken. Dat roept vragen op over wat een elektrische auto, die nauwelijks slijt, in de werkplaats nog oplevert. Renault zegt daarover dat de dealer het dan moet hebben van additionele diensten, die het bezit van de auto nog gemakkelijker moeten maken.

Meer kansen voor nieuwe Renault Kangoo Z.E. - Automobielmanagement.nl

Meer kansen voor nieuwe Renault Kangoo Z.E.

Renault grijpt de introductie van de vernieuwde, geheel elektrische Kangoo Z.E. bedrijfswagen aan om de verplichte huur van het accupakket los te laten. Alles ineens aanschaffen kan nu ook.

Meer kansen voor nieuwe Renault Kangoo Z.E.

De Kangoo Z.E. was bij zijn introductie eind 2011 een pionier op de markt voor elektrisch aangedreven bedrijfsauto’s. Inmiddels zijn er zo’n 25 duizend verkocht; het model heeft een Europees marktaandeel (elektrische bestelwagens) van 25 procent; Renault als Z.E. -leverancier komt op 34,5 procent. De Fransen zetten sterk in op elektrische aandrijving, getuige ook de komst van de Master Z.E. eind dit jaar. Bewust dit grote model, vanwege de grote vraag naar dit type voertuigen voor besteldiensten in de stad. Verder was het een uitdrukkelijke wens van de Parijse burgemeester om voor zijn vloot dienstvoertuigen over elektrische Masters te kunnen beschikken. En zo geschiedde.
In Nederland zijn er in totaal gedurende zes jaar iets meer dan 700 Kangoo Z.E.’s verkocht. Niet bijster veel, wat mogelijk te maken heeft met de beperkte actieradius van 170 kilometer. De nieuwe versie, die een krachtiger accu en dito elektromotor heeft, is de NEDC-cyclus vastgesteld op 270 km; de fabrikant zegt dat 120 tot 200 km (koud/warm weer) realistisch is. De verkoop vindt in ons land plaats via 29 Z.E.-verkooppunten en 18 Z.E.-experts (verkoop en specifieke reparatie). De importeur voorspelt een ‘snelle uitbreiding’ van beide, zonder hier in detail te treden.  

In 6 uur vol

Nieuw is dat het accupakket niet standaard moet worden gehuurd, zoals voorheen, maar ook samen met de auto kan worden aangeschaft. Daarmee verliest de fabrikant weliswaar de macht over het accupakket, wat voor lief wordt genomen om de verkoopkansen te laten toenemen. Met de nieuwe constructie worden meer kopersgroepen aangesproken, aldus Patrice Luscuere, de Nederlandse manager product marketing LCV’s. Meer nog zal de auto zelf meer kopers trekken, denkt hij, vanwege de betere producteigenschappen. Zo is de auto nu geschikt voor laadpalen die 7,4 kW leveren; eenmaal aangesloten kan een volledig lege Kangoo Z.E. in 6 uur weer vol zijn. Een uurtje bijladen tijdens de lunchpauze levert 35 kilometer op. Renault werkt inmiddels aan een systeem waarmee opladen op speciaal daarvoor aangelegde weggedeelten tijdens het rijden mogelijk is, tot snelheden van 100 km/h zelfs. Nieuw voor Nederland is Z.E. Pass, een universeel betaalsysteem voor wie van publieke laadpalen gebruikmaakt.  

Werkplaats

De rijeigenschappen van de nieuwe Kangoo Z.E. vallen positief uit; bestuurders moeten alleen geen Tesla-achtige acceleratie verwachten. De Kangoo Z.E. rijdt met opvallend veel gemak en biedt veel comfort. Een nieuwe warmtewisselaar levert warme lucht aan het interieur, waardoor een stroomvretende kachel achterwege kon blijven. Opvallend is dat de auto sterk op de motor afremt als het ‘gaspedaal’ wordt losgelaten; de remmen hoef je nauwelijks te gebruiken. Dat roept vragen op over wat een elektrische auto, die nauwelijks slijt, in de werkplaats nog oplevert. Renault zegt daarover dat de dealer het dan moet hebben van additionele diensten, die het bezit van de auto nog gemakkelijker moeten maken.