Laatste nieuws:

DEVENTER, 9 augustus 2017 16:16

Topsector Logistiek brengt gebruik bestelauto in kaart

Het aantal toepassingen van bestelauto’s is net zo uitgebreid als het voertuig zelf. Topsector Logistiek heeft nu via grootschalig onderzoek het gebruik van de lichte bedrijfswagen in kaart gebracht, in eerste instantie om de milieubelasting van de 876 duizend voertuigen te kunnen becijferen. De eerste resultaten zijn bekend.

Slechts twee tot drie procent van alle bestelwagens in Nederland wordt daadwerkelijk ingezet voor pakketbezorging aan huis.'
Slechts twee tot drie procent van alle bestelwagens in Nederland wordt daadwerkelijk ingezet voor pakketbezorging aan huis.
1/1

De Nederlandse overheid heeft in 2010 negen sectoren aangewezen waarin ons land excelleert. Denk aan de chemie, de creatieve industrie, tuinbouw en - relevant voor dit verhaal - de logistiek. Elke sector is benoemd tot een Topsector, met hoofdletter T. De achterliggende gedachte is dat de erkenning van deze sectoren de concurrentie van Nederland op niveau moet houden c.q. naar een hoger plan moet tillen.

In elke sector werken ondernemers, onderzoekers en overheden samen om de beste te zijn als het gaat om het aantrekken van talent, het creëren van producten en diensten en de internationale positionering van de sector. "Met een toegevoegde waarde van 53 miljard euro per jaar en 646 duizend arbeidsplaatsen is de logistiek van groot economisch belang", zo valt op de site van de Topsector Logistiek te lezen. Het gaat daarbij niet alleen om bedrijven die zelf producten vervoeren of overslaan, maar ook om logistieke functies bij bedrijven: "De Topsector Logistiek ondersteunt bedrijven uit de andere (top)sectoren. Hun kosten bestaan voor 8 tot 18 procent uit logistiek. Voor deze bedrijven is goede logistiek bepalend voor de tijdigheid en leverbetrouwbaarheid en daarmee voor hun marktpositie."

Stadslogistiek

Interessant is de ambitieuze opstelling van de Topsector Logistiek, die klinkt alsof een waarzegster informatie oplepelt uit haar kristallen bol: "In 2020 heeft Nederland een internationale toppositie in de afwikkeling van goederenstromen, als ketenregisseur van (inter)nationale logistieke activiteiten en als land met een aantrekkelijk innovatie- en vestigingsklimaat voor verladend en logistiek bedrijfsleven." Toe maar.

Voor dit verhaal, waarin we ons beperken tot de rol van de bestelauto, kijken we eerst naar één van de elf agendapunten van de Topsector: stadslogistiek. Dat is al tijden een soort hoofdpijndossier voor de bestelautobranche, omdat ongewis is hoe de distributie er juist in de stad gaan uitzien. Het is de verdraaide ‘last mile' die moet worden overbrugd: de laatste etappe die het CoolBlue-of Wehkamp-pakketje naar de voordeur van de consument moet afleggen. Er is een duidelijk spanningsveld tussen de wens van consumenten om alles direct aan huis geleverd te krijgen en de verminderde tolerantie van de overheid voor vervoermiddelen in de woonomgeving. "Stadslogistiek is om deze redenen een specialisatie geworden, zowel qua voertuigtechnologie als organisatie," zegt men er zelf over.
Stadslogistiek behelst echter veel meer dan het bezorgen van internetbestellingen. Zo is er ook sprake van onder meer bouw-, zorg-, food- en afvallogistiek alsmede retail. Anders gezegd: er is nogal wat te transporteren in en om de stad en dat moet allemaal in goede banen worden geleid. Emissievrije banen, als het even kan. Daarom is in genoemde agenda een hoofdrol weggelegd voor Zero Emission Stadslogistiek (ZES). Prima, maar dan moet je wel weten waarover je het hebt. En juist daarvan was tot voor kort, wat betreft bestelauto's, onvoldoende sprake.

Helft in de bouw

Om toch te kunnen beschikken over relevante en gedetailleerde informatie over het gebruik en de inzet van de 876 duizend bestelauto's in Nederland, is hier grootschalig onderzoek naar gedaan. De studie is geïnitieerd door de organisatie Connekt (‘onafhankelijk netwerk voor duurzame mobiliteit') namens de Topsector Logistiek en uitgevoerd door een consortium van vijf onderzoeksbureaus, waaronder TNO. De eerste resultaten zijn medio maart gepresenteerd.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat ongeveer een derde tot de helft van de bestelauto's wordt gebruikt voor goederentransport en dat de (andere) helft wordt ingezet in de bouw en de handel. In het laatste geval gaat het niet om goederenlogistiek, maar om servicediensten. Het jaarkilometrage is fors. Tachtig procent blijft weliswaar onder de 30 duizend kilometer, maar 15 procent rijdt tussen de 30 en 40 duizend kilometer per jaar. Drie procent van de bestelauto's maakt tien procent van het totaal aantal afgelegde kilometers. Dat zijn de echte kilometervreters. Die laatste groep rijdt vooral met heel jonge auto's. Ook geldt: hoe hoger de leeftijd van de voertuigen, hoe minder er jaarlijks mee wordt gereden. Toch wordt er ook met 20 jaar oude bestelauto's jaarlijks gemiddeld nog 11 duizend kilometer gereden. Sowieso gaan bestelauto's lang mee, er wordt in ieder geval nog volop van oude beestjes gebruik gemaakt - dat laatste relatief veel (40 procent) buiten werktijd. Een grappige uitspraak is dat bestelauto's, vooral die van bouwbedrijven, veelal ‘in de voorkant van de spits rijden'. En dat is niet omdat de bestuurders het gaspedaal niet kunnen vinden.

Verrassend

Misschien wel de verrassendste conclusie is dat die vermaledijde ‘last mile' helemaal niet zo'n druk legt op het bestelautopark als soms wordt beweerd of gedacht. Slechts twee tot drie procent van alle bestelwagens in Nederland wordt daadwerkelijk ingezet voor de pakketbezorging aan huis. De onderzoekers stellen bovendien dat het aantal bestelauto's ten behoeve van deze sector ‘niet sterk zal toenemen'.

Wat de milieubelasting betreft komen er ook conclusies bovendrijven. Zo zorgen oudere bestelauto's voor een relatief grote bijdrage aan de luchtvervuiling. Acht procent van de kilometers gereden door bestelauto's met normering Euro 0 t/m 2 veroorzaakt 39 procent van de fijnstofuitstoot door bestelauto's. Verder nemen bestelauto's 34 procent van de fijnstofemissies in de bebouwde kom afkomstig van al het wegverkeer voor hun rekening, terwijl hun aandeel van alle gereden kilometers binnen de bebouwde kom 12 procent is. Van de CO2-uitstoot van het totale Nederlandse wagenpark wordt ongeveer 14 procent veroorzaakt door bestelauto's. Hun aandeel in de uitstoot van het logistieke verkeer is circa 35 procent.

Het integrale rapport is te vinden op www.topsectorlogistiek.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Tesla-taxi mag altijd naar de supercharger in Amsterdam (14:44)
Cao-overleg MvT ligt weer stil (18-10-2018)
Aantal faillissementen op laagste niveau deze eeuw (18-10-2018)
Cao Metalektro: Grote stakingsdag op 18 oktober regio Eindhoven (17-10-2018)
TomTom raakt weer grote klant kwijt (16-10-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Toyota luidt noodklok over Brexit (14:01)
Japanners kopen onderdelendochter Magneti Marelli van Fiat Chrysler (12:53)
VW-topman Diess: "Duitse auto-industrie kan lot Detroit achterna gaan" (19-10-2018)
BMW-erfgenamen de rijkste Duitsers (19-10-2018)
EU-verkopen september: PSA de grootste door val VW (19-10-2018)
Auto & Lease » RSS
VZR: Zakelijke rijder vraagt om 'tussenauto' (19-10-2018)
ALD: leaserijder wil snel over op elektrisch rijden (18-10-2018)
Louwman Group groeit tot ruim 20.000 leasecontracten (18-10-2018)
Geen beursgang LeasePlan (11-10-2018)
ALD financiert duurzame vloot met uitgifte obligaties (10-10-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Ferrari breekt recordprijs klassieke auto (27-08-2018)
Fans willen Formule 1 naar Nederland halen (22-08-2018)
Alpine bij Historic Grand Prix Zandvoort (17-08-2018)
Auto & Milieu » RSS
EV Nieuws: Peugeot op de sportieve toer (19-10-2018)
VW wil oude Duitse diesel naar de schroothoop (18-10-2018)
Berlijn moet dieselrijverbod invoeren (16-10-2018)
EV Nieuws: Van Tesla tot het Belgische Halle (15-10-2018)
Nederlandse automobilist bereid over te stappen op duurzame vervoersvormen (10-10-2018)
Auto & Politiek » RSS
Vanaf 2030 CO2-uitstoot nieuwe auto’s met 35 procent omlaag (10-10-2018)
Van Eijck: Duitse inruilpremie is desastreus (05-10-2018)
‘Uitstoot CO2 door auto’s moet drastisch terug’ (04-10-2018)
Duitse minister laat autobedrijven dokken (25-09-2018)
Brussel onderzoekt kartel Duitse autobedrijven (19-09-2018)
Auto & Reclame » RSS
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Aston Martin topscorer in social media (23-07-2018)
Renault wordt sponsor in Frans voetbal (16-07-2018)
Uitverkiezing 'Goldenes Lenkrad' gaat niet door (28-06-2018)
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Auto & Techniek » RSS
Range Rover blijkt niet erg betrouwbaar (07-09-2018)
Ford roept twee miljoen F-150’s terug (07-09-2018)
Toyota roept miljoen auto’s terug (06-09-2018)
Klassieke Alfa motor hersteld met 3D Printing (03-09-2018)
Weer massale terugroep Volkswagens (22-08-2018)
Auto & Technologie » RSS
Achtergrond: 'Strijd EU en auto-industrie blokkeert ontwikkeling autonome auto' (18-10-2018)
Microsoft en Volkswagen werken samen aan 'connected car' (18-10-2018)
Toyota haalt 2,4 miljoen hybride auto’s terug (05-10-2018)
Toyota en Softbank samen in ontwikkeling slimme EV (05-10-2018)
‘Geef auto’s met ADAS belastingvoordeel’ (04-10-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Vierseizoenenband wint aan populariteit (27-09-2018)
VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn (26-09-2018)
Kwaliteit winterbanden: vaak voldoende, soms goed (25-09-2018)
Volkswagen gaat onderdelen 3D printen (13-09-2018)
Continental doet het nog slechter (24-08-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Van Mossel nu ook in Tilburg met Fiat, Alfa Romeo en Jeep (16-10-2018)
Nieuwe marketing & communicatie manager VKV Groep (04-10-2018)
Duitse dealers dreigen BMW met boycot (27-09-2018)
Nederlander jaagt BMW-dealers de gordijnen in (25-09-2018)
Louwman bouwt ‘duurzaamste dealerbedrijf’ (24-09-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Opel: acht erbij maar ook drie weg (16-10-2018)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (11-10-2018)
BMW i3 niet meer leverbaar met range-extender (10-10-2018)
Nieuwe Defender staat er aan te komen (08-10-2018)
Eerste auto uit Vietnam gelanceerd (03-10-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Eerste ‘Glasurit Eco Balance’ certificaat uitgereikt (17-09-2018)
Eerste 'eSense' certificaat uitgereikt (31-08-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
PSA multimerkenbus Van of the Year 2019 (20-09-2018)
Ook Leaseplan stort zich op de last mile (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Allard Pit weg bij MAX-Repair (19-10-2018)
Benoit Rivallant is nieuwe Europa-chef bij Apollo Banden (19-10-2018)
Bram Schot wil topman van Audi blijven (16-10-2018)
Johan Claassen is nieuwe algemeen directeur Ford Nederland (15-10-2018)
Mediaman Murdoch wordt topman bij Tesla (12-10-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Garageformules op zoek naar nog meer leden (25-09-2018)
Garageformule Autovakmeester voor de 'down-to-earth' automobilist (25-06-2018)
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
Aantal onbemande tankstations verviervoudigd sinds 2003 (12:29)
WLTP geeft Europese automarkt een dreun (18-10-2018)
Meer dan 300.000 elektrische BMW’s op de weg (15-10-2018)
Meer campers verkocht dan ooit tevoren (09-10-2018)
Nissan verkoopt elke tien minuten een Leaf (09-10-2018)
Occasions » RSS
Dik 60% autokopers laat occasion checken voor aanschaf (18-10-2018)
Startup MrWheelson helpt bij aanschaf gebruikte auto uit buitenland (10-10-2018)
Advertentieprijzen tweedehands auto’s duidelijker (24-09-2018)
Occasionopmars houdt aan, B2C-augustusverkoop +13% (06-09-2018)
Elektrische occasion steeds populairder (06-09-2018)
Overige » RSS
Interviews AM-eindejaarspecial Oliebollen 2018 (19-10-2018)
Automobiel Management overgenomen door ProMedia (10-10-2018)
Volg Automobiel Management via Linkedin, Twitter of Facebook (10-10-2018)
Webshop Automobiel Management met autotechnische informatie (09-10-2018)
Cao-onderhandelingen MvT vastgelopen (04-10-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1795)...

Frits Kroymans op de vraag of hij nog autoliefhebber is, Carros Magazine

Frits Kroymans op de vraag of hij nog autoliefhebber is, Carros Magazine

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten