Hun workshops startten met een letterlijk ‘flitsende’ presentatie (zie fotogalerij rechts van dit artikel), want de aanwezige pers zag vanachter een beschermend stalen raamwerk en glazen wanden hoe een Audi e-tron voorseriemodel door een waar ‘vuurwerk’ van blikseminslagen werd getroffen. Een ontwikkelingstechnicus meldde na afloop trouwens dat die energie nog geen fractie is van de 95 kWh die in het Audi-batterijpakket zit. Het blijft een PR-event, niet?

Toen we na afloop in de hal snaaks een deur opentrokken bleek de auto compleet leeg. Logisch, want het was natuurlijk pijnlijk geworden als er een smeulende e-tron was achtergebleven. Vanzelfsprekend was er na die opwarmer ook serieus nieuws te melden. Zo lieten de technici zien hoe het enorme batterijpakket onder de hele vloer – letterlijk formaat tweepersoonsbed – extreem veel energie kan opslaan, voor een praktijkrange van ‘meer dan 400 kilometer’ (WLTP-meting). Door zijn bijzondere opbouw levert de batterijunit een grote bijdrage aan de stijfheid en crashveiligheid van de e-tron. Die krijgt bovendien aangedreven voor- én achterwielen mee, met het oog op de dynamiek en veiligheid.

De e-tron wordt eind dit jaar leverbaar en zal net als de Jaguar iPace nieuwe doelgroepen aanspreken die een nieuwe generatie elektrisch rijden zoeken, in een ‘premiumverpakking’ die het bestaande aanbod overtreft. De eerste indruk is – net als bij die Jaguar – dat ze daar aardig in slagen.

Audi onderstreepte in Berlijn dat vooral ook veel aandacht wordt besteed aan de praktische bruikbaarheid van hun eerste EV. Topman Arno Mertens van de nieuwe afdeling Productmanagement Elektrificatie: "Naast de actieradius speelt bijvoorbeeld ook het laden een hoofdrol bij de consument. In ruim 90 procent van de gevallen gebeurt dat weliswaar thuis of op kantoor, maar je wilt ook weleens lange reizen maken. Vanaf dit jaar wordt in samenwerking met grote partners uit onder andere de autowereld gestart met een netwerk van nieuwe High Power Charging laadstations. De zogenaamde Ionity stations krijgen laadpunten die tot 350 kW kunnen laden. Onze e-tron is voorbereid op 150 kW, zodat je binnen enkele tientallen minuten verder kunt."

Audi wil ook het gedoe met laadpassen in binnen- en buitenland gaan ‘ontzorgen’.
"Dat is de derde drempel van EV-rijden. Met een enkele pas kun je naast de HPC-stations ook terecht bij het grootste deel van de 65 duizend Europese laadpunten. Binnen ‘Charge Point’ komt er samenwerking met meer dan 220 operators in zestien landen." Fastned heeft in ons land inmiddels al twee supersnelladers (350 kW) en meerdere 175 kW laadzuilen.