Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.
Na zes maanden staat de verkoopteller nu op een solide winst. In de periode van januari tot en met juni werden totaal 44.010 nieuwe bestelauto’s verkocht tegenover 41.555 stuks in de eerste zes maanden van 2017 – een toename van 5,9 procent. Deze ontwikkeling sluit aan op de prognose voor 2018; deze staat op 76 duizend stuks en gaat daarmee uit van een jaarresultaat dat ruim drie procent boven het resultaat van 2017 ligt.

De beide marktleiders – Volkswagen en Mercedes-Benz – verkopen dit jaar wel iets meer maar blijven onder de marktgroei waardoor marktaandeel verloren gaat. Volkswagen noteert dit jaar in zes maanden tijd een marktaandeel van 20,9 procent; vorig jaar in dezelfde fase was dat nog 22,0 procent. Het marktaandeel van Mercedes-Benz daalt naar 15,4 procent (was: 16,0 procent). De bovenste 14 merken in de verkoopranglijst boeken allemaal volumewinst. Enige uitzondering is Opel dat dit jaar 6 procent minder verkoopt en een vol procentpunt verliest aan marktaandeel. Daarnaast zijn ook Aziatische merken uit de gratie. Ook hier een uitzondering: Toyota boekt een verkoopstijging van liefst 36 procent en bezet thans de tiende plek in de verkoopranglijst.