Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert

Na een uiterst spannende puntentelling is de Peugeot Expert naar voren gekomen als de Bestelauto van het Jaar 2019. Hij eindigde voor de technisch identieke Citroën Jumpy; de iets hogere waardering voor importeur en dealers van Peugeot gaf de doorslag. Derde werd de Mercedes-Benz Sprinter.

Peugeot Expert is bestelauto van het Jaar 2019

Dit alles werd bekendgemaakt tijdens het Driving Business Event van Automobiel Management, dat afgelopen woensdag plaatsvond. Voor Peugeot betekent de winst een doorbraak; het heeft exact 20 jaar moeten wachten op een prolongatie van de titel die in 1999 toekwam aan de toenmalige Boxer.

Ditmaal is het de in 2016 geïntroduceerde Peugeot Expert die de hoogste ogen gooit. Juryvoorzitter Peter Brouwer, hoofdredacteur Automobiel Management: "De middenklasse bestelauto van PSA Group is een uiterst modern en competitief product, dat zich in korte tijd heeft bewezen als een vooral comfortabele en prijstechnisch gunstige aanbieding. Dat blijkt uit de scorekaart van de jury, dat de Expert de hoogste waardering gaf van alle deelnemende bestelauto’s bij de zwaarwegende criteria leaseprijs en brandstofkosten. Identieke scores waren er overigens voor de Citroën Jumpy, die bouwtechnisch identiek is aan de Expert. Goede waarden behaalt de Expert verder bij de beoordeling van de functionaliteit. Wat uitstraling betreft moet hij de Jumpy nét voor zich dulden, maar de importeur en dealers worden iets juist hoger gewaardeerd. De jury stipt wel aan dat er andere merken zijn die het op dit laatste punt nog beter doen."

Gevarieerde top-10
Bij de verkiezing Bestelauto van het Jaar 2019 geldt er een speciale vermelding voor Mercedes-Benz, dat met het gehele gamma in de top-6 is vertegenwoordigd: de Sprinter werd derde, de Citan vijfde en de Vito, recentelijk twee achtereenvolgende jaren titelhouder, zesde. De top-10 is verder behoorlijk gevarieerd. Ford eindigt met de kleine Transit Courier als vierde en met de grootste Transit, de titelhouder van vorig jaar, als tiende. Citroën scoort ook prima; het bezet behalve de genoemde tweede plek ook de zevende, en wel met de Jumper. Volkswagen neemt met de Caddy net als vorig jaar de 8e plek in. Interessant is dat Toyota voor het eerst in de top-10 staat; hun Proace, die van dezelfde productielijn loopt als de Expert en Jumpy, schopt het tot de 9e plek.

Niets elektrisch
Juryvoorzitter Brouwer is teleurgesteld dat de elektrische en hybride bestelauto’s nog altijd niet aan de verkiezing kunnen deelnemen. "We overwegen hun toelating elk jaar opnieuw, maar we moeten telkens concluderen dat het aanbod te klein is. Gelukkig staan er nieuwe modellen in de startblokken, waarvan we hopen dat ze ook op een flinke schaal daadwerkelijk leverbaar worden. Bij ondernemers en overheden is de vraag groot genoeg, zo is onze indruk."

Verkiezing Bestelauto van het Jaar
Aan de verkiezing Bestelauto van het Jaar nemen automatisch alle in Nederland leverbare gesloten bestelauto’s met een GVW tot 3.500 kg deel. De vakjury, die bestaat uit specialisten van leasemaatschappijen, fleetmanagers en journalisten, beoordeelt de modellen op uiteenlopende criteria, zoals leaseprijs, brandstofkosten, comfort, uitstraling, functionaliteit en de kwaliteit van importeur en dealers. De prijs is in 1990 voor de eerste maal uitgereikt; de organisatie is sinds het begin in handen van het vakblad Automobiel Management, dat eveneens initiatiefnemer is. De uitreiking vindt plaats tijdens het evenement Driving Business in Maarssen. Daar worden eveneens de Zakenauto van het Jaar en de Beste Nieuwkomer bekendgemaakt.

Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert - Automobielmanagement.nl

Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert

Na een uiterst spannende puntentelling is de Peugeot Expert naar voren gekomen als de Bestelauto van het Jaar 2019. Hij eindigde voor de technisch identieke Citroën Jumpy; de iets hogere waardering voor importeur en dealers van Peugeot gaf de doorslag. Derde werd de Mercedes-Benz Sprinter.

Peugeot Expert is bestelauto van het Jaar 2019

Dit alles werd bekendgemaakt tijdens het Driving Business Event van Automobiel Management, dat afgelopen woensdag plaatsvond. Voor Peugeot betekent de winst een doorbraak; het heeft exact 20 jaar moeten wachten op een prolongatie van de titel die in 1999 toekwam aan de toenmalige Boxer.

Ditmaal is het de in 2016 geïntroduceerde Peugeot Expert die de hoogste ogen gooit. Juryvoorzitter Peter Brouwer, hoofdredacteur Automobiel Management: "De middenklasse bestelauto van PSA Group is een uiterst modern en competitief product, dat zich in korte tijd heeft bewezen als een vooral comfortabele en prijstechnisch gunstige aanbieding. Dat blijkt uit de scorekaart van de jury, dat de Expert de hoogste waardering gaf van alle deelnemende bestelauto’s bij de zwaarwegende criteria leaseprijs en brandstofkosten. Identieke scores waren er overigens voor de Citroën Jumpy, die bouwtechnisch identiek is aan de Expert. Goede waarden behaalt de Expert verder bij de beoordeling van de functionaliteit. Wat uitstraling betreft moet hij de Jumpy nét voor zich dulden, maar de importeur en dealers worden iets juist hoger gewaardeerd. De jury stipt wel aan dat er andere merken zijn die het op dit laatste punt nog beter doen."

Gevarieerde top-10
Bij de verkiezing Bestelauto van het Jaar 2019 geldt er een speciale vermelding voor Mercedes-Benz, dat met het gehele gamma in de top-6 is vertegenwoordigd: de Sprinter werd derde, de Citan vijfde en de Vito, recentelijk twee achtereenvolgende jaren titelhouder, zesde. De top-10 is verder behoorlijk gevarieerd. Ford eindigt met de kleine Transit Courier als vierde en met de grootste Transit, de titelhouder van vorig jaar, als tiende. Citroën scoort ook prima; het bezet behalve de genoemde tweede plek ook de zevende, en wel met de Jumper. Volkswagen neemt met de Caddy net als vorig jaar de 8e plek in. Interessant is dat Toyota voor het eerst in de top-10 staat; hun Proace, die van dezelfde productielijn loopt als de Expert en Jumpy, schopt het tot de 9e plek.

Niets elektrisch
Juryvoorzitter Brouwer is teleurgesteld dat de elektrische en hybride bestelauto’s nog altijd niet aan de verkiezing kunnen deelnemen. "We overwegen hun toelating elk jaar opnieuw, maar we moeten telkens concluderen dat het aanbod te klein is. Gelukkig staan er nieuwe modellen in de startblokken, waarvan we hopen dat ze ook op een flinke schaal daadwerkelijk leverbaar worden. Bij ondernemers en overheden is de vraag groot genoeg, zo is onze indruk."

Verkiezing Bestelauto van het Jaar
Aan de verkiezing Bestelauto van het Jaar nemen automatisch alle in Nederland leverbare gesloten bestelauto’s met een GVW tot 3.500 kg deel. De vakjury, die bestaat uit specialisten van leasemaatschappijen, fleetmanagers en journalisten, beoordeelt de modellen op uiteenlopende criteria, zoals leaseprijs, brandstofkosten, comfort, uitstraling, functionaliteit en de kwaliteit van importeur en dealers. De prijs is in 1990 voor de eerste maal uitgereikt; de organisatie is sinds het begin in handen van het vakblad Automobiel Management, dat eveneens initiatiefnemer is. De uitreiking vindt plaats tijdens het evenement Driving Business in Maarssen. Daar worden eveneens de Zakenauto van het Jaar en de Beste Nieuwkomer bekendgemaakt.