In de periode van januari tot en met september werden in totaal 61.186 nieuwe bestelauto’s verkocht tegenover 57.858 stuks in de eerste negen maanden van 2017 – een toename van 5,8 procent. Van de dit jaar geregistreerde bestelauto’s is een groter deel dan vorig jaar op naam van personen (w.o. eenmanszaken/zzp’ers) en/of bedrijven genoteerd. Natuurlijke personen hebben dit jaar een aandeel van 17,4 procent (vorig jaar in negen maanden 16,3 procent) en bedrijven hebben nu een marktaandeel van 35,1 procent (was 34,2 procent). Leasing is dit jaar daarentegen goed voor 33,8 procent van de markt (was: 36,4 procent). Het restant van de bestelauto’s (<10 procent) wordt op naam van auto- en verhuurbedrijven gesteld.

Marktleider Volkswagen verkoopt dit jaar wel iets meer bestelauto’s (+1,7%) maar blijft onder de overall marktgroei. Het merk noteert dit jaar in negen maanden tijd een marktaandeel van 20,8 procent; vorig jaar in dezelfde fase was dat nog 21,7 procent. De markpositie van de nummer twee, Mercedes-Benz, daalt door de met 4,7 procent gedaalde verkoop naar een marktaandeel van 14,2 procent (was in januari t/m september 2017: 15,8 procent). De nummer drie, Ford, noteert een groei van 11,7 procent en klimt naar een marktaandeel van 13,7 procent.

De bestverkochte merken in de periode januari tot en met september zijn: 1. Volkswagen (12.740 stuks/20,8% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (8.693/14,2%), 3. Ford (8.352/13,7%), 4. Renault (7.411/12,1%) en 5. Peugeot (6.422/10,5%).

Een uitgebreid cijferoverzicht is te vinden op de website de onafhankelijke kennisbank CARmonitor .