Dat heeft BMW Group bekendgemaakt, kort voor de presentatie van de recordjaarcijfers volgende week dinsdag. De implementatie van de Strategy Number One maakt het noodzakelijk veranderingen door te voeren. "We hebben een organisatie nodig die de toenemende complexiteit aankan zodat we ook in de toekomst succesvol zijn", aldus ceo Norbert Reithofer.  Een van de veranderingen is dat de bestuursleden Klaus Dräger en Herbert Diess van functie wisselen. Dräger gaat voortaan de inkoop doen en Diess de research & development.  De Engelsman Ian Robertson blijft verantwoordelijk voor marketing en sales voor het merk BMW , en de submerken BMW M en BMW i en voor de distributiekanalen van de groep.

Het belangrijkste nieuws is waarschijnlijk dat Harald Krüger tot en met 30 juni in de raad van bestuur verantwoordelijk blijft voor Human Resource  en voor de relatie met de vakbonden en dat hij daarna de nieuwe divisie gaat leiden met de verantwoordelijkheid voor Mini, Rolls-Royce and BMW Motorrad, inclusief de productlijnen en de marketing en sales voor die lijnen. Krüger wordt ook verantwoordelijk voor de uitbreiding van de aftersales-activiteiten van de BMW Group, een topprioriteit in Strategy Numer One. Krüger is al wel genoemd als grote kanshebber op de functie van Reithofer, als die te zijner tijd met leeftijdsontslag zal gaan.

Om Krüger op te volgen treedt vanaf 1 juli Milagros Caiña-Andree in dienst bij BMW Group als baas van de Human Resources Division.  Zij is nu nog HR-baas bij de transport- en logistieke divisie van Deutsche Bahn. Milagros Caiña-Andree is de eerste vrouw die zitting heeft in de rvb van BMW. Ian Robertson was de eerste niet-Duitser. Er komt geen verandering op financieel management en bij de productie. Daar blijven respectievelijk Eichiner en Arndt op hun post.

Het afgelopen boekjaar was een recordjaar voor BMW Group, zowel op het gebied van afzet, omzet en resultaten. De omzet steeg met bijna veertien procent tot 69 miljard euro en de operationele winst steeg met ruim vijftig procent tot 7,4 miljard euro (netto 4,9 miljard). In totaal werden 1,67 miljoen auto’s afgeleverd.