Wat voor rol Düsmann krijgt bij de concurrent van zijn huidige werkgever is nog niet duidelijk. Mogelijk wordt hij topman van Audi. Düsmann was bij BMW verantwoordelijk voor de inkopen.

Audi topman Rupert Stadler zit al meer dan een maand in voorarrest wegens een sjoemeldiesel schandaal. Dat Düsmann hem opvolgt behoort zeker tot de mogelijkheden. Stadler zat ook in de Raad van Bestuur van Volkswagen. Sinds zijn arrestatie heeft de Nederlander Bram Schot tijdelijk de touwtjes in handen bij Audi. Die was al directeur verkoop en marketing bij het premiummerk, maar beging een enorme blunder door de persintroductie uit rancune over het emissiebeleid van de Europese Commissie uit te stellen. Daarmee heeft Schot zijn kansen op de toppositie verspeeld.

Düsmann is de tweede topman die door Volkswagen wordt weggekocht bij BMW. Ook Herbert Diess, sinds mei de absolute baas bij het autoconcern uit Wolfsburg, maakte carrière bij BMW. Uit die periode kent hij Düsmann. Waarschijnlijk wachtte Diess een geschikt moment af om hem naar Volkswagen te halen. Dat gebeurde toen Stadler in juni achter slot en grendel kwam te zitten. Hoewel dit formeel onderdeel is van een vooronderzoek van de Duitse justitie, is zijn positie onhoudbaar geworden. Dat komt ook omdat hij laaiende ruzie heeft gekregen met zijn collega bij Porsche wegens het leveren van malafide dieselmotoren. De reputatie van Stadler is eenvoudigweg te zwaar beschadigd.

Düsmann heeft nog wel een concurrentiebeding van een half jaar bij BMW. Zijn contract loopt sowieso nog tot volgend jaar herfst. Het genoemde concurrentiebeding staat hem niet toe om direct de overstap naar een concurrent te maken. Desondanks zal hij waarschijnlijk zo snel als mogelijk zijn nieuwe post innemen en zijn kersverse werkgever in Wolfsburg gaan briefen welke nieuwe modellen er allemaal bij BMW in de pijplijn zitten.

De 49-jarige Duitser werkte sinds 2007 bij BMW en kwam destijds bij Daimler vandaan. Na jarenlang verantwoordelijk te zijn geweest voor de ontwikkeling van motoren, wisselde hij in 2016 naar de inkoopafdeling en onderhield daar de contacten met de toeleveranciers van BMW. Düsmann aasde bij de autofabrikant uit München net als Diess op de topfunctie als CEO, maar beiden grepen mis. Dan is het vaak een kwestie van tijd tot zulke managers vertrekken.

Düsmann wacht bij Audi de schone taak om de achterstand op BMW en Daimler (Mercedes) in verkoopaantallen in te halen en de nasleep van de dieselaffaire af te handelen. Ook zal hij moeten zorgen voor beter uitontwikkelde modellen, want de A6, A7, A8 en Q8 stelden in dit opzicht allemaal teleur.

Bron: Autointernationaal