Dat schrijft commentator Douglas Bolduc van Automotive News. ‘Het dynamische duo dat pas geleden in diskrediet is geraakt, zou een tweede kans krijgen om weer een gebroken merk te veranderen in een succes. Wiedeking (57) werd een van de hoogst gewaardeerde en best betaalde industriële leiders nadat hij Porsche redde van de ondergang begin 1990.  Net als Saab nu, verkeerde Porsche in financiële problemen door een zwak productgamma en een verouderd productiesysteem. De ingenieur Wiedeking lukte het bovendien de interesse van de trouwe Porsche-klanten te behouden door nieuwe modellen en afgeleiden daarvan te introduceren en die tegelijkertijd goed te positioneren. Saab moet precies hetzelfde doen om zoveel mogelijk winst te maken met een klein productaanbod. Samen met Wiedeking, is.’

‘Holger Härter (53) het meest direct betrokken geweest bij de transformatie van Porsche maar dan vanuit de financiële invalshoek. SaabSpyker zou kunnen profiteren van de expertise van Härter, zeker nu Muller van plan is het bedrijf te laten noteren op de beurzen van Londen en Stockholm en te vertrekken van de beurs van Amsterdam omdat Muller naar eigen zeggen dichterbij de investeerders wil zijn.’

‘Wiedeking en Härter zijn niet perfect, het vertrouwen in hun zakeninstinct leidde ertoe dat zij geprobeerd hebben Volkswagen over te nemen. De deal mislukte jammerlijk en zij werden beiden ontslagen. Het dus zal daarom enige nederigheid hebben geleerd en als de mannen zitting zouden nemen in de raad van toezicht van SaabSpyker zou een impuls geven aan de bedoeling van Spyker om Saab nieuw leven in te blazen en het verliesgevende bedrijf winstgevend te maken in 2012.’

 

Wat vindt u? Is Victor Muller dé automan van 2010? Stem mee op de poll, rechts onderop de homepage van deze site.