Wiedeking had zich samen met zijn financiële rechterhand Holger Härter zwaar vertild aan een overnamepoging van Volkswagen en daarmee het Stuttgarter bedrijf in grote problemen gebracht. De rollen zijn nu omgekeerd en Volkswagen neemt nu Porsche over. Hoewel het nog niet helemaal rond is, VW bezit momenteel immers nog maar 49 procent van de aandelen, wordt alles al vanuit het hoofdkantoor van VW geregeld en wordt Porsche geïntegreerd in het VW-concern. Müller krijgt als taak van Porsche een automerk te maken dat minstens 150 duizend auto’s per jaar produceert. Afgelopen jaar kwam het icoon uit Stuttgart niet verder dan tachtigduizend. Er zijn nieuwe (goedkopere) modellen nodig.

 

De familie van Matthias Müller ontvluchtte in de jaren vijftig de Oost-Duitse stad Chemnitz en ging wonen in Ingolstadt, vestigingsplaats van Audi. Daar kreeg Matthias Müller als 18-jarige ook een leerplek. Hij ging informatica studeren maar bleef bij het bedrijf waar hij een grote carriere maakte. In 2003 werd Müller productiemanager van Audi, Lamborghini en Seat.  In 2007 werd hij bevorderd tot chef-strateeg van het VW-concern.