De formule is ‘door de ogen van de klant ontwikkeld’, aldus Huisman en Van Roon. Het is een concept voor automotive ondernemers die erkennen dat de gebruikte automarkt toe is aan vernieuwing en daarin voorop willen lopen. Cars&Joy is in de afgelopen twee jaar ontwikkeld door Martin Huisman (voormalig secretaris van dealerafdeling van Bovag) en directeur Michel van Roon van CRM used car management. Huisman: "Wij geloven in de combinatie van sales en after sales. Bovendien zien wij toekomst in de regionale functie van het gebruikte autobedrijf – alleen voldoen zij niet meer aan de klantverwachting van vandaag en morgen. Wij willen werken met ondernemers die onze visie delen, die bereid zijn hun koers om te gooien en hun plannen met Cars&Joy te realiseren met Cars&Joy als kompas. Er lopen inmiddels gesprekken met mensen. Een aantal zal zeker in aanmerking komen om sales- en/of aftersalescontracten met Cars&Joy af te sluiten."

De doelstelling voor 2011 is tien vestigingen te openen. Als manager franchise development is Theo Peeters aangetrokken die tot 1 januari werkte als manager sales operations bij Mitsubishi Nederland. De doelstelling is honderd Cars&Joy-vestigingen in de komende acht jaar. Peeters: "Wij zoeken bestaande en nieuwe ondernemers. Belangrijkste voorwaarde is dat iemand met Cars&Joy het verschil wil maken in de gebruikte automarkt en die spirit ook uitstraalt naar klant én medewerker." De doelgroep van de formule zijn ex-dealers, dealers met leegstaande panden, erkend reparateurs met een showroom of de grotere universele autobedrijven. Cars&Joy streeft naar single brand vestigingen, waarbij de kracht van het merk maximaal tot zijn recht komt.

De voordelen voor de franchisenemer zijn dat hij profiteert van een vernieuwend concept, ondersteund door een professionele marketingorganisatie, aldus Van Roon en Huisman. Maar ook van inkoopvoordelen op auto’s, onderdelen en accessoires én een intensieve procesbegeleiding door ervaren used car managers die gebruikmaken van geavanceerde instrumenten om het bedrijf op marktcijfers en kpi’s (key performance indicators) te kunnen sturen. Want wie op de winkelvloer een verleidelijk aanbod wil bieden, mag in zijn processen geen marge laten weglekken.

Cars&Joy wordt gepositioneerd als een merk voor de professionele verkoop van gebruikte auto’s tussen de drie en zeven jaar oud, inclusief aanvullende financiële, garantie en mobiliteitsproducten. Bovendien voorziet Cars&Joy zelf in reparatie en onderhoud, wat voor rijcomfort en zorgeloze kilometers bij de particuliere klant moet zorgen.