Momenteel vinden gesprekken plaats om de afgescheiden groep verder te laten gaan met een ander samenwerkingsverband. Door het dienstenaanbod te verbreden, wil de bandenformule de communicatie naar de consument versterken en de zakelijke markt actiever kunnen benaderen. Medio volgende week zal naar verwachting duidelijk zijn wie de nieuwe partner is.

Door de recente ontwikkelingen zal het aantal Point S-vestigingen in ons land naar verwachting met meer dan de helft afnemen. De in 1971 opgerichte moederorganisatie in Frankrijk die de franchise verstrekt – Point S Development – blijft vooralsnog met de overgebleven vestigingen wél actief in Nederland.

De Nederlandse tak ging van start in 2010 en had de intentie om binnen enkele jaren door te groeien naar landelijke dekking. Na een piek van bijna vijftig vestigingen in 2013 liep het aantal terug tot momenteel 35. Volgens directeur Wim Reijmerink en voorzitter Carel Bikkers is van de beloofde ondersteuning van de franchisers vanuit het Europese hoofdkantoor te weinig terecht gekomen. "Natuurlijk heeft de crisis ook een rol gespeeld in deze teruggang", zegt Bikkers. "Maar we hebben bijvoorbeeld niet de beloofde ingangen bij de leasemaatschappijen gekregen, niet de geschetste inkoopcondities bij de industrie en konden niet rekenen op de toegezegde marketingondersteuning."

Volgens Point S Nederland moet een bandenspecialist een breder pakket aan diensten gaan omarmen. Alleen dan kan het bedrijf voor zowel particuliere en zakelijke klanten een mobiliteitspartner zijn. ‘Uitsluitend banden is een te smalle propositie. Kort gezegd, de bandenspecialist moet een onderhoud- en reparatiespecialist worden. Eigenlijk wordt de bandenspecialist een universele garage met extra veel bandenkennis.’

Recentelijk kondigde The Alwaysbemobile Company aan om haar bandenformule Profile Tyrecenter te verbreden naar volledig onderhoud. In reactie daarop besloten de franchisers van het andere Alwaysbemobile-concept – James – zich per 1 oktober te verzelfstandigen.