‘Faillissement Halfords door te lang te koop staan’

Het faillissement van Halfords was vooral een gevolg van de lange periode waarin het bedrijf te koop stond. Daardoor was er te lang te weinig aandacht voor verbeteringen.

Dat stellen drie franchisenemer in het vandaag verschenen vakblad Franchise+. De verbeteringen die ex-Brezan-directeur Peter-Jan Stormmesand vanaf juli 2013 als nieuwe eigenaar doorvoerde waren volgens hen onvoldoende om het tij te keren.

In de nieuwe situatie zijn de franchisenemers eigenaar, zodat hun belangen én die van de organisatie gelijk lopen. Ook het commerciële plan is anders van opzet, net als de organisatiestructuur. Op het oude hoofdkantoor werkten zo’n zeventig mensen, die negentig vestigingen aanstuurden en 22 franchisenemers ondersteunden. De nieuwe directeur, Arjen Dvids, is door de franchisenemers aangewezen en gaat hen met zes tot acht medewerkers ondersteunen. Een veel kleinere organisatie dus, die voorlopig veel gaat uitbesteden en zoekt naar "slimme, efficiënte oplossingen". Franchiser Peter Verveen, die in de nieuwe organisatie commissaris wordt, verwacht over twee jaar zeventig franchisevestigingen te hebben.

Halfords ging op 7 oktober 2014 failliet. Op 24 november maakten de curatoren bekend dat er definitief geen doorstart zou komen. Eind december besloten de franchisenemers de formule over te nemen.

  

‘Faillissement Halfords door te lang te koop staan’ - Automobielmanagement.nl

‘Faillissement Halfords door te lang te koop staan’

Het faillissement van Halfords was vooral een gevolg van de lange periode waarin het bedrijf te koop stond. Daardoor was er te lang te weinig aandacht voor verbeteringen.

Dat stellen drie franchisenemer in het vandaag verschenen vakblad Franchise+. De verbeteringen die ex-Brezan-directeur Peter-Jan Stormmesand vanaf juli 2013 als nieuwe eigenaar doorvoerde waren volgens hen onvoldoende om het tij te keren.

In de nieuwe situatie zijn de franchisenemers eigenaar, zodat hun belangen én die van de organisatie gelijk lopen. Ook het commerciële plan is anders van opzet, net als de organisatiestructuur. Op het oude hoofdkantoor werkten zo’n zeventig mensen, die negentig vestigingen aanstuurden en 22 franchisenemers ondersteunden. De nieuwe directeur, Arjen Dvids, is door de franchisenemers aangewezen en gaat hen met zes tot acht medewerkers ondersteunen. Een veel kleinere organisatie dus, die voorlopig veel gaat uitbesteden en zoekt naar "slimme, efficiënte oplossingen". Franchiser Peter Verveen, die in de nieuwe organisatie commissaris wordt, verwacht over twee jaar zeventig franchisevestigingen te hebben.

Halfords ging op 7 oktober 2014 failliet. Op 24 november maakten de curatoren bekend dat er definitief geen doorstart zou komen. Eind december besloten de franchisenemers de formule over te nemen.