Een nobele maar ook kostbare doelstelling, want het merk staat qua milieu nu duidelijk op achterstand ten opzichte van zowel Audi (direct ingespoten turbobenzinemotoren) en BMW (Efficient Dynamics). Om aan geld te komen overweegt Zetsche nu om een stevig bezuinigingsprogramma door te voeren of om de vrachtwagendivisie apart naar de beurs te brengen. Kiest Daimler voor het eerste, dan zullen er zeker werknemers ontslagen moeten worden. Met name personeel met een staffunctie zal het moeten ontgelden. Eerder kondigde Zetsche al aan zesduizend managementfuncties te willen schrappen.

Volgens analisten kan een aparte beursgang van de succesvolle bedrijfswagentak kan 16 miljard euro opleveren, meldt autointernationaal.nl. Sinds oktober vorig jaar is het aandeel Daimler de helft minder waard geworden, waardoor het autoconcern een aantrekkelijke overnameprooi is geworden. Zetsche zal zijn plannen naar verwachting op 25 en 26 september tijdens een vergadering met de raad van commissarissen officieel presenteren.