"Weliswaar zal ook voor ons de Amerikaanse markt nog wel een tijdje problematisch zijn, maar we verwachten dat we er over twee jaar weer veel beter voorstaan dan nu".

In het eerste half jaar lag BMW met een omzetrendement van vier procent achter op zijn aartsconcurrenten Mercedes en Audi. Maar met het doorvoeren van kostenbesparingen moet die positie binnenkort al verbeterd kunnen worden. Belangrijkste onderdeel is het schrappen van ruim achtduizend arbeidsplaatsen. Volgens Reithofer zitten daar vijfduizend niet in vaste dienst zijnde, ingehuurde krachten bij. Van hen hebben inmiddels al vierduizend ander werk gevonden.

Zijn positieve toekomstvisie ontleent Reithofer mede aan het feit dat BMW ook op ecologisch gebied in de voorhoede blijft. Zo loopt op dit moment al een praktijktest met elektrisch aangedreven Mini’s. Ook wordt gewerkt aan een kleine ‘Megacity’-auto.

Volgend jaar komt BMW ook met een hybride op de markt. Ten slotte onthulde Reithofer de komst van een nieuw model in 2015 waarbij uit twee aandrijfsystemen kan worden gekozen: een zeer efficiënte verbrandingsmotor of volledig elektrische aandrijving.