Duitsland wil zijn auto-industrie redden; Opel krijgt overbruggingskrediet van Hessen

De Duitse kanselier Angela Merkel heeft de leiding van GM-dochter Opel uitgenodigd voor crisisberaad. Merkel wil vooral bekijken hoe de regering het noodlijdende autobedrijf te hulp kan komen.

De kanselier heeft de crisis in de autosector tot hoofdpunt van haar beleid gemaakt. Tegelijk praat Merkel’s gedoodverfde opvolger Frank-Walter Steinmeier eveneens met een delegatie uit de autowereld.

Merkel praat onder meer met Carl Peter Forster, directeur Europa van General Motors, moet topman Hans Demant van Opel Deutschland en met voorzitter Klaus Franz van de naar Duitse begrippen belangrijke ondernemingsraad. Opel heeft vorige week als eerste Duitse autobedrijf de overheid om hulp gevraagd om de crisis te overleven.

De Duitse politiek schiet op die manier van alle kanten de belaagde autobedrijven te hulp. ”Duitsland moet oppassen dat de auto-industrie met haar dure productenpalet niet in een korte crisis volledig ten onder gaat. We moeten daarom een beschermingsnet rond de autobedrijven spannen zodat de financiele en conjunctuurcrisis onze leidende positie in de wereld niet kapot maakt,” stelt de minister-president van de deelstaat Hessen in de economische krant Handelsblatt.

Hessen, de vestigingsstaat van Opel, heeft het autobedrijf inmiddels zelf al honderd tot driehonderd miljoen aan overbruggingskredieten toegezegd.

Reacties

Hier kan onze regering een voorbeeld aannemen. Minister Bos is niet van plan automotive bedrijven die arbeidstijdverkorting aanvragen te helpen. Wel goede sier maken bij een ING- en een SNS bank als die een niesbui hebben.
Iedereen schijnt dit normaal gedrag van minister Bos te vinden en zolang de brancheorganisaties zo beleefd blijven en de publieke druk niet opvoeren, komt deze minister er weer mee weg.

Geplaatst door: D.J.Oude Elferink op
Duitsland wil zijn auto-industrie redden; Opel krijgt overbruggingskrediet van Hessen - Automobielmanagement.nl

Duitsland wil zijn auto-industrie redden; Opel krijgt overbruggingskrediet van Hessen

De Duitse kanselier Angela Merkel heeft de leiding van GM-dochter Opel uitgenodigd voor crisisberaad. Merkel wil vooral bekijken hoe de regering het noodlijdende autobedrijf te hulp kan komen.

De kanselier heeft de crisis in de autosector tot hoofdpunt van haar beleid gemaakt. Tegelijk praat Merkel’s gedoodverfde opvolger Frank-Walter Steinmeier eveneens met een delegatie uit de autowereld.

Merkel praat onder meer met Carl Peter Forster, directeur Europa van General Motors, moet topman Hans Demant van Opel Deutschland en met voorzitter Klaus Franz van de naar Duitse begrippen belangrijke ondernemingsraad. Opel heeft vorige week als eerste Duitse autobedrijf de overheid om hulp gevraagd om de crisis te overleven.

De Duitse politiek schiet op die manier van alle kanten de belaagde autobedrijven te hulp. ”Duitsland moet oppassen dat de auto-industrie met haar dure productenpalet niet in een korte crisis volledig ten onder gaat. We moeten daarom een beschermingsnet rond de autobedrijven spannen zodat de financiele en conjunctuurcrisis onze leidende positie in de wereld niet kapot maakt,” stelt de minister-president van de deelstaat Hessen in de economische krant Handelsblatt.

Hessen, de vestigingsstaat van Opel, heeft het autobedrijf inmiddels zelf al honderd tot driehonderd miljoen aan overbruggingskredieten toegezegd.

Reacties

Hier kan onze regering een voorbeeld aannemen. Minister Bos is niet van plan automotive bedrijven die arbeidstijdverkorting aanvragen te helpen. Wel goede sier maken bij een ING- en een SNS bank als die een niesbui hebben.
Iedereen schijnt dit normaal gedrag van minister Bos te vinden en zolang de brancheorganisaties zo beleefd blijven en de publieke druk niet opvoeren, komt deze minister er weer mee weg.

Geplaatst door: D.J.Oude Elferink op