Eurocommissaris Neelie Kroes verbiedt steun aan Opel

De Europese autobranche moet niet verwachten dat zij dezelfde behandeling krijgt als de financiële sector. Landen mogen bedrijven geen steun verlenen die concurrentievervalsend werkt.

Dat heeft Europees commissaris voor Mededinging Kroes vandaag laten weten. Zij liet weten goed op de hoogte te zijn van de problemen die momenteel in de autobranche spelen, maar waarschuwt voor overhaaste stappen.
De fabrikanten hebben veertig miljard euro steun gevraagd om de verkoopproblemen te kunnen oplossen. Kroes stelt voor niet individuele bedrijven steun te verlenen maar om te opteren voor een branchebrede aanpak. Het Europees Parlement houdt morgen een spoeddebat over de problemen in de Europese auto-industrie. De fabrieken verkeren in grote moeilijkheden, zo meent de socialistische fractie die om het debat had gevraagd. Veel fabrieken liggen stil wegens de recessie in de eurolanden. Vooral Duitse parlementariërs willen weten wat de Europese Commissie gaat doen voor Opel, dat onderdeel is van het bijna failliete Amerikaanse General Motors.
De Duitse overheid overweegt Opel te hulp schieten, maar Kroes laat dus weten niet in te stemmen met staatssteun aan een bepaalde fabriek of bedrijf. President Nicolas Sarkozy van huidig EU-voorzitter Frankrijk zei vorige maand al dat de EU de eigen autosector moet steunen. Hij reageerde daarmee op Amerikaanse plannen om zijn industrie 25 miljard dollar te lenen voor het ontwerpen en produceren van milieuvriendelijkere auto’s.

 

Eurocommissaris Neelie Kroes verbiedt steun aan Opel - Automobielmanagement.nl

Eurocommissaris Neelie Kroes verbiedt steun aan Opel

De Europese autobranche moet niet verwachten dat zij dezelfde behandeling krijgt als de financiële sector. Landen mogen bedrijven geen steun verlenen die concurrentievervalsend werkt.

Dat heeft Europees commissaris voor Mededinging Kroes vandaag laten weten. Zij liet weten goed op de hoogte te zijn van de problemen die momenteel in de autobranche spelen, maar waarschuwt voor overhaaste stappen.
De fabrikanten hebben veertig miljard euro steun gevraagd om de verkoopproblemen te kunnen oplossen. Kroes stelt voor niet individuele bedrijven steun te verlenen maar om te opteren voor een branchebrede aanpak. Het Europees Parlement houdt morgen een spoeddebat over de problemen in de Europese auto-industrie. De fabrieken verkeren in grote moeilijkheden, zo meent de socialistische fractie die om het debat had gevraagd. Veel fabrieken liggen stil wegens de recessie in de eurolanden. Vooral Duitse parlementariërs willen weten wat de Europese Commissie gaat doen voor Opel, dat onderdeel is van het bijna failliete Amerikaanse General Motors.
De Duitse overheid overweegt Opel te hulp schieten, maar Kroes laat dus weten niet in te stemmen met staatssteun aan een bepaalde fabriek of bedrijf. President Nicolas Sarkozy van huidig EU-voorzitter Frankrijk zei vorige maand al dat de EU de eigen autosector moet steunen. Hij reageerde daarmee op Amerikaanse plannen om zijn industrie 25 miljard dollar te lenen voor het ontwerpen en produceren van milieuvriendelijkere auto’s.