Nederlandse personenauto’s, bedrijfswagens en aanhangwagens kunnen dan ook terecht bij:

– Keuringsbureau Motorvoertuigen NV in Brugge en Oostende;

– Studiebureel voor Automobieltransport NV in Stekene, Eeklo en Nazareth;

– Bureau voor Technische Controle NV in Antwerpen en Brasschaat.

Wel moet vooraf een afspraak gemaakt worden met deze bedrijven.

Sinds 16 april 2007 is een Nederlandse APK mogelijk bij Autoveiligheid NV in Turnhout, Hechtel-Eksel en As. Ook bij deze Belgische keuringsstations doet de RDW – de Nederlandse toezichthouder op de APK – steekproeven, net zoals in Nederland.

Sinds 2007 is het mogelijk om Nederlandse personenauto’s, bedrijfswagens en aanhangwagens te laten keuren volgens de Nederlandse normen bij de Belgische ‘Autoveiligheid NV’. Tot nu toe zijn daar 557 voertuigen APK-gekeurd. Deze voertuigen, die in België worden onderhouden, moesten voorheen naar Nederland terug voor de APK. Dit zorgde voor oponthoud en extra kosten.

Omdat voertuigen soms niet op tijd terug zijn in Nederland voor een APK-keuring, loopt de eigenaar het risico automatisch een boete te ontvangen. Om dat te voorkomen, willen voertuigeigenaren die veel en langdurig in het buitenland zijn, met name de professionele vervoersector, hun voertuig in het buitenland kunnen laten keuren.

Zo onderzoekt de RDW ook de APK-mogelijkheden in Spanje. Minister Eurlings stuurt een voorstel van die strekking naar de Tweede Kamer. Mensen die in België of Spanje een tweede huis hebben klagen al jaren dat zij voor de APK speciaal naar Nederland moeten teruggaan. Liefst wil de bewindsman een regeling waardoor Nederlandse auto in heel Europa een APK kunnen krijgen, maar het blijkt lastig dat voor elkaar te krijgen. Omdat de meeste behoefte is aan APK in België en Spanje, maakt Eurlings met deze landen afzonderlijke afspraken.