DaimlerChrysler moest het jaar ervoor nog 30,3 miljoen dollar afstaan. Andere merken die niet aan de eisen hebben voldaan zijn Volkswagen (4,5 miljoen), Porsche en Maserati (beide 1,2 miljoen) en Ferrari (1,1 miljoen). Volgens een bericht hierover in de Detroit Free Press brengen de steeds strenger wordende eisen de fabrikanten van duurdere auto’s in de problemen. Temeer omdat de timing van de eisen nog altijd niet is vastgesteld, zodat het moeilijk is om daarop van te voren in te spelen.
In december keurde president Bush de nieuwe energy bill goed. Daarin is vastgelegd dat autofabrikanten een CAFE-standaard (Corporate Average Fuel Economy) van 35 miles per gallon (mpg) moeten hebben in 2020. De eerste stap is een verhoging van de CAFE-standaard met 4,5 procent over vijf jaar tussen 2011 en 2015. Dat betekent dat de huidige 27,5 mpg (8,5 L/100 km) wordt verhoogd tot 35,7 mgp in 2015 (6,6 L/100 km) voor personenauto’s en voor lichte trucks van 23,5 naar 28,6 mpg (8,2 L/100 km).
National Highway Traffic Safety Administration NHTSA heeft berekend dat hiermee 55 miljard gallon benzine wordt bespaard en de CO2-emissie met 521 miljoen kubieke ton wordt gereduceerd. Ook zegt de club dat automobilisten 100 miljard dollar besparen op brandstofkosten tijdens de gehele levensduur van de auto’s die onder de regeling vallen.
Men moet al iets doen om de cadeautjes te financieren aan de falende andere!
521 miljoen kubieke ton???? Wat is dat voor een rare eenheid?
En wat met die eigen verslurpende voertuigen ?