Winst Daimler zes miljard lager- meer samenwerking BMW

De Duitse auto- en vrachtwagenfabrikant Daimler heeft vorig jaar zijn operationele resultaat zien kelderen tot 2,7 miljard euro, vergeleken met 8,7 miljard euro een jaar eerder. Dat maakte het concern vanochtend bekend. De winst valt analisten tegen want zij gingen uit van een operationeel resultaat van 4,4 miljard euro.

De veel lagere winst is onder meer het gevolg van afschrijvingen op het resterende belang in het Amerikaanse Chrysler en lagere winsten bij de autodivisie Mercedes-Benz Cars. De boekwaarde van het 19,9 procent belang in Chrysler werd bijgesteld tot nul, wat een afschrijving van 3,2 miljard euro opleverde. De omzet daalde over heel 2008 tot 95,9 miljard euro, vergeleken met 99,4 miljard euro vorig jaar.
Dat Daimler minder winst heeft gemaakt dan verwacht, komt vooral door het desastreuze vierde kwartaal. In het laatste semester van 2008 leed het concern een miljardenverlies. Er werd anderhalf miljard euro verloren, terwijl er in de eerste negen maanden van het jaar nog 2,9 miljard euro was verdiend. Met name de Mercedes Benz Cars divisie is in de problemen gekomen. Hier werd 359 miljoen euro verlies geleden. Bij de start van 2008 pochte Daimler nog met een rendementprognose van meer dan tien procent.
Over 2009 is Daimler-topman Dieter Zetsche somber. Winst, omzet en afzet zullen onder het niveau van 2008 uitkomen, zo voorspelt hij. Concrete cijfers wil Zetsche evenwel niet noemen. Afgelopen jaar heeft Daimler zijn prognoses als gevolg van de steeds scherper wordende economische neergang twee keer neerwaarts moeten bijstellen. Ook met de bedrijfswagendivisie gaat het minder goed en bij de leasingactiviteiten is het autoconcern gedwongen om met verhoogde afschrijvingen te werken: de relatief grote en onzuinige modellen blijken minder waardevast te zijn dan gedacht.
Momenteel heeft Mercedes-Benz voor vijftigduizend werknemers die zich bezig houden met de personenwagenproductie werktijdverkorting ingevoerd. Mogelijk blijft de ingreep het hele jaar gelden en zullen er productiepauzes worden ingelast. Een voor mei beloofde loonsverhoging van 2,1 procent wordt wellicht uitgesteld tot december. Gedwongen ontslagen probeert Daimler echter zoveel mogelijk te voorkomen, enerzijds omdat men eerder een baangarantie afgaf en anderzijds omdat afvloeiingsregelingen erg kostbaar zijn.
Maar onder druk wordt alles vloeibaar en de problemen op de automarkt kunnen ertoe leiden dat Daimler tot samenwerking met BMW wordt gedwongen. Er lopen nu gesprekken over een intensievere vorm van coöperatie, terwijl momenteel alleen bepaalde componenten gezamenlijk worden ingekocht. Mogelijk gaan BMW en Daimler de inkoop bundelen, qua financiële dienstverlening aan klanten samenwerken en in de toekomst ook met zijn tweeën motoren ontwikkelen. (bron: www.autointernationaal.nl)

Reacties

1500 euro zal niet veel helpen. Dat is al snel de korting die je normaal gesproken krijgt.

Geplaatst door: E.Machielse op
Winst Daimler zes miljard lager- meer samenwerking BMW - Automobielmanagement.nl

Winst Daimler zes miljard lager- meer samenwerking BMW

De Duitse auto- en vrachtwagenfabrikant Daimler heeft vorig jaar zijn operationele resultaat zien kelderen tot 2,7 miljard euro, vergeleken met 8,7 miljard euro een jaar eerder. Dat maakte het concern vanochtend bekend. De winst valt analisten tegen want zij gingen uit van een operationeel resultaat van 4,4 miljard euro.

De veel lagere winst is onder meer het gevolg van afschrijvingen op het resterende belang in het Amerikaanse Chrysler en lagere winsten bij de autodivisie Mercedes-Benz Cars. De boekwaarde van het 19,9 procent belang in Chrysler werd bijgesteld tot nul, wat een afschrijving van 3,2 miljard euro opleverde. De omzet daalde over heel 2008 tot 95,9 miljard euro, vergeleken met 99,4 miljard euro vorig jaar.
Dat Daimler minder winst heeft gemaakt dan verwacht, komt vooral door het desastreuze vierde kwartaal. In het laatste semester van 2008 leed het concern een miljardenverlies. Er werd anderhalf miljard euro verloren, terwijl er in de eerste negen maanden van het jaar nog 2,9 miljard euro was verdiend. Met name de Mercedes Benz Cars divisie is in de problemen gekomen. Hier werd 359 miljoen euro verlies geleden. Bij de start van 2008 pochte Daimler nog met een rendementprognose van meer dan tien procent.
Over 2009 is Daimler-topman Dieter Zetsche somber. Winst, omzet en afzet zullen onder het niveau van 2008 uitkomen, zo voorspelt hij. Concrete cijfers wil Zetsche evenwel niet noemen. Afgelopen jaar heeft Daimler zijn prognoses als gevolg van de steeds scherper wordende economische neergang twee keer neerwaarts moeten bijstellen. Ook met de bedrijfswagendivisie gaat het minder goed en bij de leasingactiviteiten is het autoconcern gedwongen om met verhoogde afschrijvingen te werken: de relatief grote en onzuinige modellen blijken minder waardevast te zijn dan gedacht.
Momenteel heeft Mercedes-Benz voor vijftigduizend werknemers die zich bezig houden met de personenwagenproductie werktijdverkorting ingevoerd. Mogelijk blijft de ingreep het hele jaar gelden en zullen er productiepauzes worden ingelast. Een voor mei beloofde loonsverhoging van 2,1 procent wordt wellicht uitgesteld tot december. Gedwongen ontslagen probeert Daimler echter zoveel mogelijk te voorkomen, enerzijds omdat men eerder een baangarantie afgaf en anderzijds omdat afvloeiingsregelingen erg kostbaar zijn.
Maar onder druk wordt alles vloeibaar en de problemen op de automarkt kunnen ertoe leiden dat Daimler tot samenwerking met BMW wordt gedwongen. Er lopen nu gesprekken over een intensievere vorm van coöperatie, terwijl momenteel alleen bepaalde componenten gezamenlijk worden ingekocht. Mogelijk gaan BMW en Daimler de inkoop bundelen, qua financiële dienstverlening aan klanten samenwerken en in de toekomst ook met zijn tweeën motoren ontwikkelen. (bron: www.autointernationaal.nl)

Reacties

1500 euro zal niet veel helpen. Dat is al snel de korting die je normaal gesproken krijgt.

Geplaatst door: E.Machielse op