Er zal in de komende periode nog maar gedurende twee dagen per week gewerkt worden. Zelfs Zweedse media, die doorgaans behoorlijk chauvinistisch zijn, stellen dat de toekomst van Saab er donker uitzien. Het merk lijkt in een negatieve spiraal terechtgekomen te zijn. Het wordt steeds moeilijker voor het Zweedse merk om nog klanten te vinden voor haar modellen. Niet alleen de hoge leeftijd van de 9-3 en 9-5 speelt een rol maar ook het feit dat weinig particulieren en bedrijven zin hebben om een auto te kopen van een merk dat er over een half jaar wellicht niet meer zal zijn. Gevolg van de catastrofale afzetdaling is dat het productievolume is teruggebracht tot vijftig auto’s per dag. Inclusief eerdere productiepauzes betekent dit dat er bij Saab in het eerste kwartaal niet meer dan twaalf- tot dertienduizend auto’s gebouwd zullen worden. Dat is veel te weinig om te kunnen overleven. Zelfs bij een dubbel zo hoog productieaantal lukt het Saab bij lange na niet om het breakeven-point te bereiken.
De jacht op een nieuwe koper is geïntensiveerd. De Deutsche Bank, die het verkooptraject begeleidt, is gevraagd haar inspanningen te vergroten. Het wordt een race tegen de klok, want Saab denkt na de zomer niet meer aan haar betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Saab zal op 6 april een reorganisatieplan resenteren, wellicht tegen beter weten in.

(www.autointernationaal.nl)