Zijn taak als president en ceo wordt overgenomen door Fritz Henderson (50). Wagoner zal beschikbaar blijven om Henderson en interim non-executive chairman Kent Kresa te adviseren. Ondanks alle kritiek die de laatste jaren werd geuit op Wagoner – een gang van GM naar Chapter 11 (de Amerikaanse surseance van betaling) werd al eerder in 2008 verwacht –  kon hij zo lang aanblijven omdat hij zich in de afgelopen jaren verzekerd had van de onvoorwaardelijke steun van de raad. Wagoner werd president en ceo in 2000 en in 2003 werd hij voorzitter van de raad van bestuur, Henderson was vice-voorzitter en cfo. GM wacht nu op aankondigingen van president Obama en de ’task force on automotive reconstruction’.

Het nieuws dat Wagoner zou aftreden als ceo van GM circuleerde zaterdag al in Detroit, maar kon niet officieel worden bevestigd. Van invloed daarbij was hoogstwaarschijnlijk dat president Obama in de tv-show ‘Face the Nation’ op zondagmorgen had gezegd dat er meer werk verzet moest worden voor het herstructureringsplan van General Motors – en ook voor dat van Chrysler. Het Witte Huis heeft enige vorm van steun niet uitgesloten maar daarmee zouden wel de aandeelhouders buiten spel komen te staan, inclusief uiteraard het management van GM dat ruimhartig opties op aandelen kreeg als onderdeel van hun salaris van miljoenen dollars.
Wagoner heeft zich altijd hevig verzet tegen een herstructurering van GM omdat hij verwachtte dat het publiek onmiddellijk zou stoppen GM-producten te kopen waardoor een faillissement onvermijdelijk zou zijn. Dat zou de Amerikaanse belastingbetalers uiteindelijk miljarden kosten, meer dan de leningen van dertig miljard dollar hen zouden kosten. Dat moet ook de reden zijn geweest waarom in november geen haar op het hoofd van wagoner eraan dacht om GM in Chapter 11 te brengen. In een dergelijk stadium vóór faillissement kan in Amerika herstructurering plaatsvinden en kunnen, voor Amerika belangrijk, de vakbonden buiten spel komen te staan.
Geen wonder dus dat begin december Ron Gettelfinger, de voorzitter van de UAW (United Auto Workers), gebroederlijk met Wagoner, Nardelli (Chrysler) en Mulally (Ford) naar Washington toog om het steunaanvraag van het drietal kracht bij te zetten. Gezien de onderhandelingen met het Witte Huis en de speciale ‘Auto Task Force’ is het aftreden van Wagoner geen verrassing. Maar ’t kan ook nog zo zijn dat men niet zit te wachten op Fritz Henderson en erop zal aandringen iemand van buiten aan te trekken. In Detroit ligt de naam van Roger Penske (71) al geruime tijd op de lippen net als die van Michael Jackson van de supergrote onafhankelijke autodealer AutoNation.
Wagoner wordt verantwoordelijk gehouden voor de 82 miljard dollar verlies van de afgelopen drie jaar inclusief de ‘scheiding’ van Fiat die GM uiteindelijk twee miljard dollar heeft gekost door de samenwerking te beëindigen. Toch had Wagoner ook steun, met name van mensen die zeggen dat hij kostenbesparingen van miljarden dollars heeft doorgevoerd en in 2007 in staat is geweest het contract met de UAW te vernieuwen. Daarbij werd 50 miljard dollar voor ziektekosten overgeheveld naar de UAW.
President Obama maakt vandaag om 11.00 uur Amerikaanse tijd zijn plannen bekend voor de tweede ronde van de steunoperatie voor Chrysler en GM. Associated Press heeft twee mensen geciteerd die bekend zijn met het plan en die zeggen dat GM genoeg geld zal krijgen om in de eerstkomende zestig dagen de herstructurering door te voeren.

Verwacht wordt dat Chrysler zes miljard dollar steun krijgt als de voorgestelde joint-venture met Fiat doorgaat. GM en Chrysler samen hebben inmiddels al 17,4 miljard dollar steun gekregen.

.