General Motors wil met de tijdige aankondiging de dealers de tijd geven zich aan te passen. De autofabrikant is ook bereid niet verkochte auto’s terug te nemen. ‘Het is duidelijk dat alle delen van General Motors, inclusief het dealernetwerk, kleiner en meer efficiënt moeten worden’,  zegt Mark LaNeve, directeur marketing bij GM North America.

Chrysler wil zo snel mogelijk het dealernetwerk saneren om de lopende bescherming tegen schuldeisers (Chapter 11) binnen enkele weken te kunnen opheffen en daarmee de weg vrij te maken voor de gedeeltelijke overname door Fiat. Chrysler stelt daarbij dat de dealers die verdwijnen samen goed zijn voor veertien procent van de totale verkopen. ‘’We zouden dit graag op een andere manier oplossen maar er is geen andere manier,” aldus een woordvoerder van Chrysler.  De machtige National Automotive Dealers Association (NADA) is inmiddels met een grote lobby-campagne tegen de inkrimpingen begonnen. Volgens de organisatie leiden de maatregelen er toe ‘dat nog eens 150 duizend Amerikanen hun baan verliezen’.

Het sluiten van dealers is niet altijd even gemakkelijk omdat hun bedrijven in veel Amerikaanse staten bescherming genieten op grond van de franchisewetgeving.