De Commissie stelde vast dat de activiteiten van Fiat en Chrysler elkaar nauwelijks overlappen. De Amerikaanse autofabrikant heeft momenteel een te verwaarlozen marktpositie op de Europese markt. ‘De fusie zal de concurrentiestructuur van de Europese markten voor de productie en het aanbod van personenwagens niet op betekenisvolle wijze veranderen’, zo staat in een mededeling van de Commissie. Men bekeek ook de rol van Fiat als toeleverancier van onder meer motoren plus transmissies die door andere fabrikanten worden gekocht (GM, Ford, Suzuki) maar ook hier doet zich volgens het dagelijks bestuur van de Europese Unie geen concurrentieprobleem voor.   

Chrysler, dat in april uitstel van betaling had aangevraagd, bereikte in juni met Fiat een akkoord. Fiat neemt een belang van twintig procent in het nieuwe Chrysler (Chrysler LLC)  en krijgt controle over de besluitvorming. In ruil krijgt Chrysler toegang tot de knowhow van Fiat. Ondanks dat het belang van Fiat in Chrysler momenteel maar twintig procent bedraagt, heeft Fiat formeel wel de zeggenschap over het bedrijf omdat de andere aandeelhouders (zoals de vakbond UAW) geen behoefte voelen zich met de dagelijkse leiding te bemoeien. Negentig procent van de omzet van Chrysler wordt gerealiseerd in de VS. Het bedrijf heeft geen eigen fabrieken in Europa en het marktaandeel is in de maand juni van 0,7 procent vorig jaar gesmolten naar 0,3 procent. Volgens de Europese Commissie is er slechts een beperkte overlapping tussen de activiteiten van Chrysler en Fiat. In segmenten waarin Chrysler met zijn eigen label en met Dodge plus Jeep actief is, is Fiat veelal niet vertegenwoordigd.

Fiat (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari en Maserati) hoopt met de overname van Chrysler de Amerikaanse markt te penetreren. De Italianen grepen naast de overname van Opel/Vauxhall. Fiat maakt verder machines voor de landbouw met CNH en produceert vrachtwagens plus industriële voertuigen onder de merknaam Iveco.