Toyota moet voor het eerst een fabriek sluiten

Toyota merkte de economische crisis al aan de dalende verkoop maar moet nu voor het eerst in zijn bestaan zelfs een fabriek sluiten.

In de ruim zeventig jaar oude geschiedenis van de onderneming is dat nog nooit gebeurd, meldt de website autointernationaal. Het besluit betreft de joint venture met General Motors in de New United Motor Manufacturing (NUMMI) fabriek in Fremont, California Toyota bouwt hier de Corolla en de Tacoma pickup, maar sluit de fabriek in maart 2010. General Motors had al in juni besloten om te stoppen met de productie van de op Toyota-techniek gebaseerde Pontiac Vibe.

Toyota moet in de VS drastisch snoeien, want de verkopen aldaar liggen op het niveau van ruim dertig jaar geleden. In de eerste helft van dit jaar zette de fabrikant er 38 procent minder auto’s af. Wereldwijd heeft het merk een overcapaciteit van drie miljoen auto’s. In de fabriek in Fremont kunnen jaarlijks 420 duizend auto’s geproduceerd worden. Er werken 5.400 mensen, die vanwege hun vakbondslidmaatschap relatief duur zijn voor Toyota.

Toyota moet voor het eerst een fabriek sluiten - Automobielmanagement.nl

Toyota moet voor het eerst een fabriek sluiten

Toyota merkte de economische crisis al aan de dalende verkoop maar moet nu voor het eerst in zijn bestaan zelfs een fabriek sluiten.

In de ruim zeventig jaar oude geschiedenis van de onderneming is dat nog nooit gebeurd, meldt de website autointernationaal. Het besluit betreft de joint venture met General Motors in de New United Motor Manufacturing (NUMMI) fabriek in Fremont, California Toyota bouwt hier de Corolla en de Tacoma pickup, maar sluit de fabriek in maart 2010. General Motors had al in juni besloten om te stoppen met de productie van de op Toyota-techniek gebaseerde Pontiac Vibe.

Toyota moet in de VS drastisch snoeien, want de verkopen aldaar liggen op het niveau van ruim dertig jaar geleden. In de eerste helft van dit jaar zette de fabrikant er 38 procent minder auto’s af. Wereldwijd heeft het merk een overcapaciteit van drie miljoen auto’s. In de fabriek in Fremont kunnen jaarlijks 420 duizend auto’s geproduceerd worden. Er werken 5.400 mensen, die vanwege hun vakbondslidmaatschap relatief duur zijn voor Toyota.