De jood Josef Ganz was originele ontwerper VW Kever

De Volkswagen Kever stond in nazi-Duitsland symbool voor de vooruitgang en groeide uit tot de meest populaire auto ooit. Maar dat de originele ontwerper van de Kever een Jood was – Josef Ganz – werd lange tijd ontkend.

Paul Schilperoord reconstrueerde de spannende ontstaansgeschiedenis van deze legendarische auto. In ‘Het ware verhaal van de Kever’ herschrijft Paul Schilperoord de geschiedenis van de wereldberoemde Volkswagen Kever. Na jarenlang onderzoek komt de auteur tot een opmerkelijke conclusie: de eerste baanbrekende ontwerpen van Hitler’s Volkswagen Kever waren van de hand van de joodse ingenieur Josef Ganz en niet, zoals tot nu toe altijd werd aangenomen, van Ferdinand Porsche. Dit boek beschrijft het tragische leven van Ganz: van zijn eerste schetsen en prototypes van zijn Maikäfer tot zijn vlucht voor de nazi’s naar Zwitserland. Van zijn vele rechtszaken voor de erkenning van zijn bijdragen aan de Kever tot zijn dood in 1967. Hij stierf in Australië, berooid en vergeten. Paul Schilperoord geeft hem met dit bijzondere boek zijn rechtmatige plek in de geschiedenis weer terug.
Het ware verhaal van de Kever vertelt het meeslepende en niet eerder vertelde verhaal achter de auto van de eeuw – een verhaal vol intrige en spionage dat Josef Ganz zelf op zijn sterfbed omschreef als: ‘a crime story even Hitchcock could not invent’.
De Nederlandse productiemaatschappij Jippiejajeetv en de Joodse Omroep zijn van plan het boek in 2010 te verfilmen tot een documentaire, waarbij ook serieuze belangstelling is getoond door verschillende buitenlandse televisiezenders voor een internationale co-productie. Op 27 september zal het eerste exemplaar van ‘Het ware verhaal van de Kever’ uitgereikt worden aan Bavo Galama tijdens het Nationaal Oldtimer Festival op Circuit Zandvoort. Speciaal voor deze presentatie zal een uniek prototype van de Maikäfer van Josef Ganz uit 1931 te zien zijn alsmede een chassis van de Standard Superior (1933) – het serieproductiemodel van de Maikäfer – en een exemplaar van de ‘Zwitserse Volkswagen’ (1946). Alle drie de modellen zijn nog niet eerder in Nederland getoond.
Tijdens Manuscritpa zal Paul Schilperoord aanwezig zijn om een korte vertelling over het boek te geven. (www.manuscripta.nl/ ). Paul Schilperoord is ingenieur en journalist.

 

Het ware verhaal van de Kever, Veen magazines, isbn 9789085710912, euro 24,95.

 

www.ganz-volkswagen.org.

 

Reacties

Het hele echte ware verhaal achter de Volkswagen Kever is dat Josef Ganz niet de originele ontwerper van de Volkswagen Kever is. Dat is nog altijd Ferdinand Porsche, afkomstig uit de Oostenrijkse School, waartoe ook gerekend worden Edmund Rumpler , Paul Jaray, Erwin Komenda, Hans Ledwinka, Béla Barényi en Franz Reimspiess. Tijdgenoten die allemaal auto’s ontwierpen die veel op de Kever leken. Maar het oorspronkelijke idee en de vormgeving is van Porsche’s streekgenoot de geniale Béla Barényi, die al in 1925 de grote lijnen van de bekende kever op papier zette en publiceerde. In 1955 is daarom ook het prioriteitsrecht van de Volkswagen Kever door de rechtbank van Stuttgart toegewezen aan Béla Barényi. Josef Ganz heeft als journalist van het blad ‘Motor-Kritik’ de ontwerpen van de Oostenrijkse School altijd wel gepromoot, alleen hij schreef zodanig dat het bleek dat het zìjn ideeën waren. Ganz lag voortdurend overhoop met vele automobielfabrikanten.
Robert Scheerboom
Autohistoricus

Geplaatst door: Robert Scheerboom op

In kleine kring was dit verhaal al wel bekend, binnen Porsche is het lang ontkend. Heel goed dat dit nu zo helder beschreven is!

Geplaatst door: Frank op

Als we het dan over de geschiedenis moeten hebben even wat toelichting.

Horst Mönnich beschreef in 1951 in het boek Die Autostadt de historie van Volkswagen. In dit boek wordt Porsche als bedenker van de Kever opgevoerd.

Door de inderdaad geniale Barényi werd vervolgens een proces aangespannen want hij vond dat hij de Kever bedacht had. De rechtbank vond echter dat dit Porsche was. In latere versies van het boek is de tekst aangepast.

Echter, al in 1923 publiceerde Ganz, die overigens een autotechnisch ingenieur is die ook artikelen schreef (hij is dus GEEN journalist!), al een tekening van een lichtgewicht auto met de bekende kenmerken van de Kever. Deze basis is door anderen als Komenda gebruikt. Wie de eer ook toekomt, het is dus zeker niet Porsche. Die heeft het idee alleen doorontwikkeld.

De Maikäfer van Adler uit 1931 is trouwens gebaseerd op de Ardi-Ganz uit 1930.

Geplaatst door: Frank op

In het tweede en laatste proces dat werd gehouden voor het Landsgerechtshof in Mannheim (17 december 1955)werd aan Béla Barényi de prioriteitsrechten van de Volkswagen Kever volledig toegewezen. Zowel Horst Mönnich met zijn boek ‘Autostad’ als Herbert A. Quint met ‘Porsche’ moesten hun teksten in hun boeken aanpassen ten gunste van Béla Barényi.
In 1923 was Josef Ganz leerling aan de Technische Hogeschool in Darmstadt. Echter de tekeningen die hij op school maakte leken zeker niet op de Volkswagen Kever.
Josef Ganz werkte na zijn studie vele jaren als journalist voor ‘Klein-Motor-Sport’ en daarna voor ‘Motor-Kritik’.

In het boek van de heer Schilperoord wordt Josef Ganz ook echter opgevoerd als de verantwoordelijke man bij o.a. Mercedes-Benz voor een aantal ontwikkelingen. Helaas wordt daarmee in dit boek een verkeerd beeld van Josef Ganz gegeven en aan prestaties van anderen schromelijk tekort gedaan.

Geplaatst door: Robert Scheerboom op

En de uitvinder van de auto was een Chinees…..?
Wat een onzin de mensen toch voorgeschoteld krijgen in de pers

Geplaatst door: Frank op
De jood Josef Ganz was originele ontwerper VW Kever - Automobielmanagement.nl

De jood Josef Ganz was originele ontwerper VW Kever

De Volkswagen Kever stond in nazi-Duitsland symbool voor de vooruitgang en groeide uit tot de meest populaire auto ooit. Maar dat de originele ontwerper van de Kever een Jood was – Josef Ganz – werd lange tijd ontkend.

Paul Schilperoord reconstrueerde de spannende ontstaansgeschiedenis van deze legendarische auto. In ‘Het ware verhaal van de Kever’ herschrijft Paul Schilperoord de geschiedenis van de wereldberoemde Volkswagen Kever. Na jarenlang onderzoek komt de auteur tot een opmerkelijke conclusie: de eerste baanbrekende ontwerpen van Hitler’s Volkswagen Kever waren van de hand van de joodse ingenieur Josef Ganz en niet, zoals tot nu toe altijd werd aangenomen, van Ferdinand Porsche. Dit boek beschrijft het tragische leven van Ganz: van zijn eerste schetsen en prototypes van zijn Maikäfer tot zijn vlucht voor de nazi’s naar Zwitserland. Van zijn vele rechtszaken voor de erkenning van zijn bijdragen aan de Kever tot zijn dood in 1967. Hij stierf in Australië, berooid en vergeten. Paul Schilperoord geeft hem met dit bijzondere boek zijn rechtmatige plek in de geschiedenis weer terug.
Het ware verhaal van de Kever vertelt het meeslepende en niet eerder vertelde verhaal achter de auto van de eeuw – een verhaal vol intrige en spionage dat Josef Ganz zelf op zijn sterfbed omschreef als: ‘a crime story even Hitchcock could not invent’.
De Nederlandse productiemaatschappij Jippiejajeetv en de Joodse Omroep zijn van plan het boek in 2010 te verfilmen tot een documentaire, waarbij ook serieuze belangstelling is getoond door verschillende buitenlandse televisiezenders voor een internationale co-productie. Op 27 september zal het eerste exemplaar van ‘Het ware verhaal van de Kever’ uitgereikt worden aan Bavo Galama tijdens het Nationaal Oldtimer Festival op Circuit Zandvoort. Speciaal voor deze presentatie zal een uniek prototype van de Maikäfer van Josef Ganz uit 1931 te zien zijn alsmede een chassis van de Standard Superior (1933) – het serieproductiemodel van de Maikäfer – en een exemplaar van de ‘Zwitserse Volkswagen’ (1946). Alle drie de modellen zijn nog niet eerder in Nederland getoond.
Tijdens Manuscritpa zal Paul Schilperoord aanwezig zijn om een korte vertelling over het boek te geven. (www.manuscripta.nl/ ). Paul Schilperoord is ingenieur en journalist.

 

Het ware verhaal van de Kever, Veen magazines, isbn 9789085710912, euro 24,95.

 

www.ganz-volkswagen.org.

 

Reacties

Het hele echte ware verhaal achter de Volkswagen Kever is dat Josef Ganz niet de originele ontwerper van de Volkswagen Kever is. Dat is nog altijd Ferdinand Porsche, afkomstig uit de Oostenrijkse School, waartoe ook gerekend worden Edmund Rumpler , Paul Jaray, Erwin Komenda, Hans Ledwinka, Béla Barényi en Franz Reimspiess. Tijdgenoten die allemaal auto’s ontwierpen die veel op de Kever leken. Maar het oorspronkelijke idee en de vormgeving is van Porsche’s streekgenoot de geniale Béla Barényi, die al in 1925 de grote lijnen van de bekende kever op papier zette en publiceerde. In 1955 is daarom ook het prioriteitsrecht van de Volkswagen Kever door de rechtbank van Stuttgart toegewezen aan Béla Barényi. Josef Ganz heeft als journalist van het blad ‘Motor-Kritik’ de ontwerpen van de Oostenrijkse School altijd wel gepromoot, alleen hij schreef zodanig dat het bleek dat het zìjn ideeën waren. Ganz lag voortdurend overhoop met vele automobielfabrikanten.
Robert Scheerboom
Autohistoricus

Geplaatst door: Robert Scheerboom op

In kleine kring was dit verhaal al wel bekend, binnen Porsche is het lang ontkend. Heel goed dat dit nu zo helder beschreven is!

Geplaatst door: Frank op

Als we het dan over de geschiedenis moeten hebben even wat toelichting.

Horst Mönnich beschreef in 1951 in het boek Die Autostadt de historie van Volkswagen. In dit boek wordt Porsche als bedenker van de Kever opgevoerd.

Door de inderdaad geniale Barényi werd vervolgens een proces aangespannen want hij vond dat hij de Kever bedacht had. De rechtbank vond echter dat dit Porsche was. In latere versies van het boek is de tekst aangepast.

Echter, al in 1923 publiceerde Ganz, die overigens een autotechnisch ingenieur is die ook artikelen schreef (hij is dus GEEN journalist!), al een tekening van een lichtgewicht auto met de bekende kenmerken van de Kever. Deze basis is door anderen als Komenda gebruikt. Wie de eer ook toekomt, het is dus zeker niet Porsche. Die heeft het idee alleen doorontwikkeld.

De Maikäfer van Adler uit 1931 is trouwens gebaseerd op de Ardi-Ganz uit 1930.

Geplaatst door: Frank op

In het tweede en laatste proces dat werd gehouden voor het Landsgerechtshof in Mannheim (17 december 1955)werd aan Béla Barényi de prioriteitsrechten van de Volkswagen Kever volledig toegewezen. Zowel Horst Mönnich met zijn boek ‘Autostad’ als Herbert A. Quint met ‘Porsche’ moesten hun teksten in hun boeken aanpassen ten gunste van Béla Barényi.
In 1923 was Josef Ganz leerling aan de Technische Hogeschool in Darmstadt. Echter de tekeningen die hij op school maakte leken zeker niet op de Volkswagen Kever.
Josef Ganz werkte na zijn studie vele jaren als journalist voor ‘Klein-Motor-Sport’ en daarna voor ‘Motor-Kritik’.

In het boek van de heer Schilperoord wordt Josef Ganz ook echter opgevoerd als de verantwoordelijke man bij o.a. Mercedes-Benz voor een aantal ontwikkelingen. Helaas wordt daarmee in dit boek een verkeerd beeld van Josef Ganz gegeven en aan prestaties van anderen schromelijk tekort gedaan.

Geplaatst door: Robert Scheerboom op

En de uitvinder van de auto was een Chinees…..?
Wat een onzin de mensen toch voorgeschoteld krijgen in de pers

Geplaatst door: Frank op