In een verklaring zegt Penske dat er zware bedenkingen zijn die direct gerelateerd zijn aan de toekomstige levering van auto’s na de periode die met GM was overeengekomen. GM zou modellen als de Aura (de Saturnversie van de Opel Astra) , Vue en Outlook voor onbepaalde tijd blijven produceren, terwijl de Generaal eerder had aangekondigd nog vóór 2011 te stoppen met de bouw van deze modellen.
Penske kondigde op 5 juni aan van plan te zijn Saturn van GM over te nemen en is sindsdien bezig geweest op de haalbaarheid te bepalen van een onafhankelijk distributiemodel voor Saturn modellen en onderdelen in de VS. Penske Automotive had een principe-overeenkomst met GM om auto’s af te nemen voor een bepaalde tijd. Daarna zou Penske ze van een derde partij onder dezelfde voorwaarden afnemen. Penske Automotive onderhandelde over de voorwaarden van een dergelijke overeenkomst met een andere fabrikant maar die overeenkomst is geblokkeerd door de directie van die ongenoemde fabrikant. Eén van de consultants voor het project was ex-Chryslerbaas Tom La Sorda.
Volgens geruchten in Detroit was de derde partij mogelijk Fiat, dat nu aan het roer staat van Chrysler, of Renault, dat te kennen heeft gegeven weer op de Amerikaanse markt te willen komen. Ten gevolge van de beslissing van Penske zal GM het Saturn divisie en het dealernetwerk sluiten. Dit is in overeenstemming met de ‘afbouw’overeenkomst die de dealers onlangs met GM ondertekenden. GM zei dat de opheffing van de divisie op korte termijn zal plaatsvinden, maar dat de Saturn dealers nog voor onbepaalde tijd auto’s kunnen afnemen en blijven servicen. Zodra Saturn is opgeheven kunnen Saturn-eigenaren hun auto’s in onderhoud doen  bij andere GM-dealers. Frits Henderson, topman van GM, zei in een verklaring ondermeer dat het besluit van Penske erg teleurstellend was en kwam maandenlang hard werk van employees en Saturn dealers.