Verkoop Opel baart Neelie Kroes zorgen

Afgelopen donderdag nog werd verwacht dat nog voor het weekend een aankondiging kon worden gedaan over de verkoop van Opel. Maar er is alweer (of nog) een kink in de kabel. De Europese Commissie heeft grote bezorgdheid geuit over de verkoop aan Magna en het Russische Sberbank.

Kroes wil dat GM en de Opel Treuhand de gelegenheid moeten hebben het resultaat van de biedingen te heroverwegen op basis van een schriftelijke bevestiging van de Duitse regering dat de staatssteun beschikbaar is, afgezien van bieder of plan. Duitsland heeft de steun altijd toegezegd op voorwaarde dat de Magna en Sberbank Opel zouden overnemen. De investeringgroep RHJ International werd afgewezen.
De bezwaren van eurocommissaris Neelie Kroes van mededinging worden in regeringskringen overigens niet als onoverkomelijk gezien. De Duitse minister van economische zaken Karl-Theodor zu Guttenberg (SCU) rekent erop dat als de misverstanden de wereld uit zijn de verkoop volgende week dinsdag of woensdag rond zal zijn. Kroes heeft in een brief aan Zu Guttenberg en GM geschreven sterke aanwijzingen te hebben dat Berlijn 4,5 miljard staatssteun heeft toegezegd op voorwaarde dat Magna een meerderheidsaandeel (55 procent) zou verwerven. Dat is in strijd met de EU-regels.
Kroes kreeg over eventuele staatssteun aan de Frans auto-industrie al aan de stok met president Sarkozy, die echter met de staart tussen de benen afdroop. Nu moet ze streng zijn tegen Merkel en consorten en ze houdt voet bij stuk wat betreft de regel dat de steun niet gebruikt mag worden om alleen Duitse banen te redden, ten koste van die in België, Spanje en Groot-Brittannië. Volgens The Economist stinkt de deal en dat is ook het oordeel van  Manfred Wennemer, de vertegenwoordiger van de Duitse regering in het Opel-Treuhand-Beirat, die daarom tegen de overname stemde en daarvoor weer van zijn regering op z’n duvel kreeg. Zodra de commissie bepaalt dat niet aan de regels wordt voldaan, mag het geld of niet uitgekeerd worden of moet het worden terugbetaald.

Reacties

Regels zijn regels en moeten ook worden nageleefd. Maar als het gaat om tienduizenden banen moet er meer naar mogelijkheden dan aan regels worden gedacht.

Geplaatst door: Regels op
Verkoop Opel baart Neelie Kroes zorgen - Automobielmanagement.nl

Verkoop Opel baart Neelie Kroes zorgen

Afgelopen donderdag nog werd verwacht dat nog voor het weekend een aankondiging kon worden gedaan over de verkoop van Opel. Maar er is alweer (of nog) een kink in de kabel. De Europese Commissie heeft grote bezorgdheid geuit over de verkoop aan Magna en het Russische Sberbank.

Kroes wil dat GM en de Opel Treuhand de gelegenheid moeten hebben het resultaat van de biedingen te heroverwegen op basis van een schriftelijke bevestiging van de Duitse regering dat de staatssteun beschikbaar is, afgezien van bieder of plan. Duitsland heeft de steun altijd toegezegd op voorwaarde dat de Magna en Sberbank Opel zouden overnemen. De investeringgroep RHJ International werd afgewezen.
De bezwaren van eurocommissaris Neelie Kroes van mededinging worden in regeringskringen overigens niet als onoverkomelijk gezien. De Duitse minister van economische zaken Karl-Theodor zu Guttenberg (SCU) rekent erop dat als de misverstanden de wereld uit zijn de verkoop volgende week dinsdag of woensdag rond zal zijn. Kroes heeft in een brief aan Zu Guttenberg en GM geschreven sterke aanwijzingen te hebben dat Berlijn 4,5 miljard staatssteun heeft toegezegd op voorwaarde dat Magna een meerderheidsaandeel (55 procent) zou verwerven. Dat is in strijd met de EU-regels.
Kroes kreeg over eventuele staatssteun aan de Frans auto-industrie al aan de stok met president Sarkozy, die echter met de staart tussen de benen afdroop. Nu moet ze streng zijn tegen Merkel en consorten en ze houdt voet bij stuk wat betreft de regel dat de steun niet gebruikt mag worden om alleen Duitse banen te redden, ten koste van die in België, Spanje en Groot-Brittannië. Volgens The Economist stinkt de deal en dat is ook het oordeel van  Manfred Wennemer, de vertegenwoordiger van de Duitse regering in het Opel-Treuhand-Beirat, die daarom tegen de overname stemde en daarvoor weer van zijn regering op z’n duvel kreeg. Zodra de commissie bepaalt dat niet aan de regels wordt voldaan, mag het geld of niet uitgekeerd worden of moet het worden terugbetaald.

Reacties

Regels zijn regels en moeten ook worden nageleefd. Maar als het gaat om tienduizenden banen moet er meer naar mogelijkheden dan aan regels worden gedacht.

Geplaatst door: Regels op