Na 10 jaar aanloopverliezen te hebben geleden, leek het er vorig jaar op dat men het break-even punt bereikt had, maar dit jaar is het weer helemaal hommeles: "’Wij gaan uit van een operationeel verlies van 30 miljoen euro", zo voorspelt auto-analist Jürgen Pieper van Bankhaus Metzler. Oorzaak is de wereldwijd ingezakte vraag naar de Fortwo. In de eerste 9 maanden van dit jaar liep de afzet met 14 procent terug, tot 102.000 stuks. In augustus bedroeg de verkoopdaling 16 procent en afgelopen maand zelfs 18 procent. Het gaat dus van kwaad naar erger met Smart, ondanks dat er signalen zijn dan de wereldeconomie wat aantrekt en ook de Europese autoverkopen over hun dieptepunt heen lijken te zijn. Smart zal dit jaar dus waarschijnlijk opnieuw rode cijfers moeten schrijven. Opvallend, want de vraag naar kleine en zuinige auto’s is in Europa juist duidelijk toegenomen. Maar de Fortwo weet al sinds februari niet meer te profiteren van deze trend. In Italië, de op één na grootste afzetmarkt in Europa voor kleine auto’s, staat Smart dit jaar tot nu toe op een verlies van 19 procent. De consument koopt voor weinig geld meer liever een volwassen Fiat 500 of de met de Smart goed vergelijkbare, maar veel slimmer opgezette, Toyota iQ. In de Verenigde Staten is de situatie nog minder rooskleurig, met dit jaar een afzetdaling met meer dan 31 procent. In september halveerden de verkopen ruimschoots, van 1.778 eenheden tot slechts 814 stuks. Bron: Autointernationaal.