Branche-expert: Audi haalt Mercedes volgend jaar in

Audi haalt volgend jaar waarschijnlijk zijn rivaal Mercedes-Benz in qua verkopen en wordt dan het tweede premiummerk ter wereld. Dat voorspelt de gerenommeerde Duitse autokenner en hoogleraar Ferdinand Dudenhöffer.

BMW blijft vooralsnog onbedreigd het grootste premiummerk. Mercedes-Benz moest de toppositie al in 2005 prijs geven aan BMW uit München. Nu dreigt ook Audi het beroemde automerk uit Stuttgart in te halen. Volgens Dudenhöffer loopt de voorsprong qua verkopen van Mercedes-Benz op Audi dit jaar terug tot slechts dertigduizend voertuigen. "Mercedes-Benz moet zichzelf sneller vernieuwen om in de concurrentiestrijd met BMW en Audi niet verder terug te vallen”, aldus de branche-expert. Volgens Dudenhöffer zijn de modellen van Mercedes-Benz te duur, zijn ze ouderwets en is de kwaliteit afgenomen. Ook lukt het Mercedes-Benz maar niet om zijn klantenbestand te verjongen, aldus de professor.
De ster van Mercedes-Benz, een van de beroemdste automerken ter wereld, begint dus gestaag glaskracht te verliezen. Sinds tien jaar is er min of meer sprake van een afzetstagnatie bij Mercedes-Benz. Tegelijkertijd weten Audi en BMW wel hun verkopen op te voeren. Met name Audi is in de visie van Dudenhöffer niet meer te stoppen. Hij baseert zijn mening op de sterke positie van de Volkswagen-dochter op de Chinese markt. Een belangrijke omissie in het modellengamma van Mercedes-Benz vindt Dudenhöffer een compacte cross-over die kan concurreren met de BMW X1 en de begin 2011 te introduceren Audi Q3. Het antwoord van Mercedes-Benz op deze modellen arriveert pas in 2013 in de showrooms. Dudenhöffer verwijt Mercedes-Benz ook een "slechte kostenstructuur" te hebben. Daardoor wordt er ondanks de forse prijzen te weinig verdiend. Oorzaak van de te hoge kostenstructuur is volgens de expert de keuze van Mercedes-Benz om te veel onderdelen zelf te willen produceren. Dat zorgt voor inefficiëntie, vooral in vergelijking met Audi dat vrij in de onderdelenbak van Volkswagen kan grabbelen.
"Kort door de bocht kan je stellen dat Audi bij een lagere omzet per verkochte auto twee keer zo veel weet te verdienen", aldus Dudenhöffer. Hij raadt de autofabrikant uit Stuttgart aan snel samenwerking te zoeken met andere autofabrikanten voor de ontwikkeling van componenten. Dieter Zetsche, de topman van moederconcern Daimler, lijkt zich wel degelijk bewust te zijn van deze noodzaak. Hij liet onlangs in een interview weten dat er ‘op relatief korte termijn’ samenwerking met een andere autofabrikant aangekondigd gaat worden.

Van de drie grote Duitse premiummerken heeft Audi in de ogen van Dudenhöffer de gunstigste kostenstructuur. BMW is daarentegen leidend bij het vergroenen van het modellengamma. Mercedes-Benz heeft op dit punt een grote achterstand. Om de in de toekomst van kracht wordende normemissie te kunnen realiseren, dient het gemiddelde verbruik van een Mercedes-Benz met 1,72 liter per 100 kilometer te dalen. Volgens Dudenhöffer kost deze ingreep tweeduizend euro per auto. (http://www.autointernationaal.nl/)

 

 

 

 

Reacties

Ik ben er ook bang voor dat dat zal gaan gebeuren. Mercedes heeft al jaren hetzelfde, saaie design en kwalitatief schort het er soms nogal eens aan. Ondanks dat Audi’s voor ‘cocks’ zijn, zijn ze toch goed bezig.

Geplaatst door: Kees-kun op
Branche-expert: Audi haalt Mercedes volgend jaar in - Automobielmanagement.nl

Branche-expert: Audi haalt Mercedes volgend jaar in

Audi haalt volgend jaar waarschijnlijk zijn rivaal Mercedes-Benz in qua verkopen en wordt dan het tweede premiummerk ter wereld. Dat voorspelt de gerenommeerde Duitse autokenner en hoogleraar Ferdinand Dudenhöffer.

BMW blijft vooralsnog onbedreigd het grootste premiummerk. Mercedes-Benz moest de toppositie al in 2005 prijs geven aan BMW uit München. Nu dreigt ook Audi het beroemde automerk uit Stuttgart in te halen. Volgens Dudenhöffer loopt de voorsprong qua verkopen van Mercedes-Benz op Audi dit jaar terug tot slechts dertigduizend voertuigen. "Mercedes-Benz moet zichzelf sneller vernieuwen om in de concurrentiestrijd met BMW en Audi niet verder terug te vallen”, aldus de branche-expert. Volgens Dudenhöffer zijn de modellen van Mercedes-Benz te duur, zijn ze ouderwets en is de kwaliteit afgenomen. Ook lukt het Mercedes-Benz maar niet om zijn klantenbestand te verjongen, aldus de professor.
De ster van Mercedes-Benz, een van de beroemdste automerken ter wereld, begint dus gestaag glaskracht te verliezen. Sinds tien jaar is er min of meer sprake van een afzetstagnatie bij Mercedes-Benz. Tegelijkertijd weten Audi en BMW wel hun verkopen op te voeren. Met name Audi is in de visie van Dudenhöffer niet meer te stoppen. Hij baseert zijn mening op de sterke positie van de Volkswagen-dochter op de Chinese markt. Een belangrijke omissie in het modellengamma van Mercedes-Benz vindt Dudenhöffer een compacte cross-over die kan concurreren met de BMW X1 en de begin 2011 te introduceren Audi Q3. Het antwoord van Mercedes-Benz op deze modellen arriveert pas in 2013 in de showrooms. Dudenhöffer verwijt Mercedes-Benz ook een "slechte kostenstructuur" te hebben. Daardoor wordt er ondanks de forse prijzen te weinig verdiend. Oorzaak van de te hoge kostenstructuur is volgens de expert de keuze van Mercedes-Benz om te veel onderdelen zelf te willen produceren. Dat zorgt voor inefficiëntie, vooral in vergelijking met Audi dat vrij in de onderdelenbak van Volkswagen kan grabbelen.
"Kort door de bocht kan je stellen dat Audi bij een lagere omzet per verkochte auto twee keer zo veel weet te verdienen", aldus Dudenhöffer. Hij raadt de autofabrikant uit Stuttgart aan snel samenwerking te zoeken met andere autofabrikanten voor de ontwikkeling van componenten. Dieter Zetsche, de topman van moederconcern Daimler, lijkt zich wel degelijk bewust te zijn van deze noodzaak. Hij liet onlangs in een interview weten dat er ‘op relatief korte termijn’ samenwerking met een andere autofabrikant aangekondigd gaat worden.

Van de drie grote Duitse premiummerken heeft Audi in de ogen van Dudenhöffer de gunstigste kostenstructuur. BMW is daarentegen leidend bij het vergroenen van het modellengamma. Mercedes-Benz heeft op dit punt een grote achterstand. Om de in de toekomst van kracht wordende normemissie te kunnen realiseren, dient het gemiddelde verbruik van een Mercedes-Benz met 1,72 liter per 100 kilometer te dalen. Volgens Dudenhöffer kost deze ingreep tweeduizend euro per auto. (http://www.autointernationaal.nl/)

 

 

 

 

Reacties

Ik ben er ook bang voor dat dat zal gaan gebeuren. Mercedes heeft al jaren hetzelfde, saaie design en kwalitatief schort het er soms nogal eens aan. Ondanks dat Audi’s voor ‘cocks’ zijn, zijn ze toch goed bezig.

Geplaatst door: Kees-kun op