Geely wil afzet Volvo gaan verdubbelen

Geely heeft niet alleen de beste kaarten om Volvo over te nemen maar heeft ook grootse plannen met het Zweedse merk.

Dat meldt de Wall Street Journal. Sinds Ford vorige maand Zhejiang Geely Holding Group Co. heeft verkozen tot belangrijkste bieder voor Volvo, hopen de Chinezen een merk met een grote reputatie te verwerven en, minstens zo belangrijk, een aantal patenten op het gebied van veiligheid. Eerder dit jaar zei Geely-oprichter en president Li Shufu tegen de krant dat hij Volvo ziet als een mooie vrouw. "We kunnen er alleen naar kijken en we mogen niet te dichtbij komen want we zijn maar simpele boeren." Hij wil Volvo’s traditionele status van premium wereldmerk versterken en de verkopen in vier tot vijf jaar tijd verdubbelen. Dat betekent bijna een miljoen voertuigen, aangezien Volvo in zijn beste jaren rond 450 duizend  exemplaren verkocht.
Hoewel de deal nog lang niet rond is – Geely voorziet lange en gecompliceerde onderhandelingen over intellectuele eigendomskwesties – heeft het bedrijf ambitieuze plannen voor Europa en Amerika, traditioneel de grootste markten voor het merk. Maar de groei moet gerealiseerd worden in China, waar vorig jaar dik 12,5 duizend Volvo’s zijn verkocht. Daartoe moet er in China een nieuwe Volvo-fabriek worden neergezet met een jaarlijkse capaciteit van driehonderdduizend auto’s. Voorlopig moet de meer moderne technologie uit Zweden komen waarmee de vrees voor banenverlies daar wordt verminderd. Voor de Chinese markt zouden er twee of drie nieuwe modellen bij moeten komen, al zal de op stapel staande S60 meer in het Chinese plaatje passen dan de huidige modellen.
Bronnen binnen de autofabrikant hebben tegen de Wall Street Journal bevestigd dat Geely bezig is met het afronden van een financiering van ruwweg twee miljard dollar voor het bod op Volvo in een combinatie van cash, bankleningen en geld van een klein aantal investeerders. Hij zei dat onder de laatste ook een staatsfonds zou zijn en een relatief bekende buitenlandse investeerder. Een mogelijke hobbel voor de overname kan de Chinese regering nog vormen want die is eerder geneigd toestemming voor overname van een buitenlands bedrijf te geven aan staatsbedrijven. Geely is een private onderneming en vreest dat de regering op het laatste moment zijn voorkeur zal uitspreken voor een andere autofabrikant, mogelijk zelfs één van het consortium dat op Volvo biedt.

Geely wil afzet Volvo gaan verdubbelen - Automobielmanagement.nl

Geely wil afzet Volvo gaan verdubbelen

Geely heeft niet alleen de beste kaarten om Volvo over te nemen maar heeft ook grootse plannen met het Zweedse merk.

Dat meldt de Wall Street Journal. Sinds Ford vorige maand Zhejiang Geely Holding Group Co. heeft verkozen tot belangrijkste bieder voor Volvo, hopen de Chinezen een merk met een grote reputatie te verwerven en, minstens zo belangrijk, een aantal patenten op het gebied van veiligheid. Eerder dit jaar zei Geely-oprichter en president Li Shufu tegen de krant dat hij Volvo ziet als een mooie vrouw. "We kunnen er alleen naar kijken en we mogen niet te dichtbij komen want we zijn maar simpele boeren." Hij wil Volvo’s traditionele status van premium wereldmerk versterken en de verkopen in vier tot vijf jaar tijd verdubbelen. Dat betekent bijna een miljoen voertuigen, aangezien Volvo in zijn beste jaren rond 450 duizend  exemplaren verkocht.
Hoewel de deal nog lang niet rond is – Geely voorziet lange en gecompliceerde onderhandelingen over intellectuele eigendomskwesties – heeft het bedrijf ambitieuze plannen voor Europa en Amerika, traditioneel de grootste markten voor het merk. Maar de groei moet gerealiseerd worden in China, waar vorig jaar dik 12,5 duizend Volvo’s zijn verkocht. Daartoe moet er in China een nieuwe Volvo-fabriek worden neergezet met een jaarlijkse capaciteit van driehonderdduizend auto’s. Voorlopig moet de meer moderne technologie uit Zweden komen waarmee de vrees voor banenverlies daar wordt verminderd. Voor de Chinese markt zouden er twee of drie nieuwe modellen bij moeten komen, al zal de op stapel staande S60 meer in het Chinese plaatje passen dan de huidige modellen.
Bronnen binnen de autofabrikant hebben tegen de Wall Street Journal bevestigd dat Geely bezig is met het afronden van een financiering van ruwweg twee miljard dollar voor het bod op Volvo in een combinatie van cash, bankleningen en geld van een klein aantal investeerders. Hij zei dat onder de laatste ook een staatsfonds zou zijn en een relatief bekende buitenlandse investeerder. Een mogelijke hobbel voor de overname kan de Chinese regering nog vormen want die is eerder geneigd toestemming voor overname van een buitenlands bedrijf te geven aan staatsbedrijven. Geely is een private onderneming en vreest dat de regering op het laatste moment zijn voorkeur zal uitspreken voor een andere autofabrikant, mogelijk zelfs één van het consortium dat op Volvo biedt.