Whitacre (67) was voorheen voorzitter van het telecombedrijf AT&T. Hij heeft de afgelopen maanden indruk gemaakt door onaangekondigd fabrieken en dealers te bezoeken en aldaar zeer directe vragen te stellen. Persbureau AP heeft gemeld dat Fritz Henderson op verzoek van de raad van bestuur zijn biezen heeft gepakt. Een reden wordt niet opgegeven, maar er waren al signalen dat het niet boterde tussen Henderson en zijn baas Whitacre.

Afgelopen maart kreeg de 51-jarige Henderson het stuur in handen geduwd van General Motors toen concerntopman Rick Wagoner op verzoek van de regering Obama van het toneel verdween. Het autoconcern heeft voor een later tijdstip een persconferentie aangekondigd. General Motors wil alleen kwijt dat tijdens deze bijeenkomst ‘belangrijke beslissingen op het gebied van het topmanagement’ bekendgemaakt zullen worden.

Henderson was sinds 1984 werkzaam voor General Motors. Hij geldt als een toegewijd manager die niet bang was in in de jaren negentig bij de Europese divisie puin te ruimen. Henderson kende General Motors als zijn broekzak, maar is vermoedelijk in de ogen van rauwdouwer Whitacre een te zachte heelmeester. Ondanks dat hij General Motors in juni kundig door de ‘Chapter 11’ uitstel van betaling procedure heeft geleid. In de afgelopen maanden werd het diverse keren duidelijk dat Henderson en Whitacre van mening verschillen over de door General Motors te varen koers, ook ten aanzien van Opel.

Wellicht was onenigheid over wat er moet gebeuren met Saab de druppel die de emmer deed overlopen. Dit dochtermerk krijgt nog één maand de tijd om op zoek te gaan naar een andere koper, nu Koenigsegg heeft afgehaakt. Het kan goed zijn dat Henderson door Whitacre de mantel uitgeveegd heeft gekregen naar aanleiding van de amateuristische gang van zaken rondom de verkoop van Saab tot nu toe. General Motors had namelijk geen ‘plan B’ achter de hand voor het geval de intentie-overeenkomst met Koenigsegg zou afketsen. Bovendien is ook de verkoop van Saturn mislukt en dat de deal over Hummer is nog steeds niet officieel rond. Ook het gedoe rondom Opel verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs.

"De raad van bestuur was van mening, en Henderson was het daar mee eens, dat er enkele wijzigingen doorgevoerd moesten worden", zo stelt General Motors in een toelichting op de gang van zaken. (autointernationaal.nl)