Een woordvoerder van De Lage Landen bevestigt deze trend tegenover het Eindhovens Dagblad. Vaak worden leasecontracten met dezelfde auto verlengd of de auto moet onder de prijs worden verkocht. Michael Melchior, salesmanager bij Kroymans Autolease in Oirschot, zegt dat de terugkerende leaseauto’s tien tot twintig procent minder opbrengen dan waarmee rekening is gehouden. "De verkoop is voor ons juist het moment waarop je wat kunt verdienen. Maar de occasionhandelaren die bij ons de teruggekeerde auto’s opkopen, bieden steeds minder omdat de tweedehandsmarkt op slot zit. Wachten is echter geen optie omdat ze nooit méér waard worden." Melchior zegt van vervroegd terugkerende auto’s, dankzij goede contracten, weinig last te hebben.

 

Vestigingsmanager De Pee van Ford Eindhoven ziet steeds meer kort gebruikte leaseauto’s op de tweedehands markt komen. "Het aanbod is inmiddels fors hoger dan de vraag. Daardoor staan de prijzen van die wagens onder druk. Bovendien heeft dat gevolgen voor de verkoop van nieuwe auto’s. Soms zie je dat iemand eerder kiest voor een jong gebruikte auto die uit de lease is teruggehaald dan voor een nieuwe. Bovendien heeft de toestroom van leaseauto’s gevolgen voor de reguliere tweedehands markt." Ook DAF Trucks merkt volgens een woordvoerder dat ‘meer leasecontracten vroegtijdig worden beëindigd en auto’s moeten worden teruggehaald omdat klanten hun betalingsverplichtingen niet kunnen nakomen’. Aantallen wil het bedrijf niet noemen. "In Nederland blijken de betalingsproblemen nog mee te vallen" , aldus de concernwoordvoerder.
Bij Mazeland Auto’s in Eindhoven worden jaarlijks vijftienhonderd tot tweeduizend occasions verkocht, waarvan negentig procent ex-leaseauto’s. "Gelukkig zitten wij in het segment van de goedkopere auto’s", zegt directeur Marcel Mazeland. "Als ik op dit moment veel dure auto’s in mijn bestand had, dan zou ik het even niet weten. Daar is de vraag helemaal voor stilgevallen. Voor de wat bescheidener types is de vraag ook lager. Toch hebben we er in oktober meer van die soort verkocht dan in oktober vorig jaar. Dat komt omdat de leasemaatschappijen ze bijna dumpen tegen veel lagere prijzen dan voorheen. We merken dat al sinds juni." François Driessen in Eindhoven ervaart niet dat leasecontracten voortijdig worden ontbonden. "Een enkeling wil langer doorrijden en verlengt het contract met een jaar." Driessens eigen leasemaatschappij heeft 2.250 auto’s ‘onder contract’. "Vooral Opel, Toyota en Citroën. We hebben gelukkig de goeie mix van grote en kleinere auto’s. Heb je alleen maar grote zware diesels in de lease, dan heb je een probleem."
Max Jonkers, directeur personenauto’s van Mercedes-dealer EMA, zegt het vooral te merken bij auto’s die veel brandstof gebruiken. "Hoewel dit zich nu weer herstelt nu de brandstof weer op het prijsniveau van 2005 zit. De handel in occasions is niet op zijn best, hoewel het voor ons merk nog meevalt. Dat biedt kansen aan kopers om nu hun slag te slaan. De prijzen van occasions hebben we maar vast op het peil van 2009 gebracht, dus alsof de auto’s een jaar ouder zijn."