Dit blijkt uit cijfers van VWE, voor AM bewerkt door bureau Aumacon. In Q2 meldden zich 18.136 occasions aan onze landsgrenzen voor opname in het Nederlandse wagenpark. In Q2 van 2011 waren dat er nog 20.357 stuks, een daling van 10,9 procent. Ook in het eerste kwartaal daalde de import, het ging toen om 18.359 tegenover 19.829 occasions een jaar tevoren, een daling van 7,4 procent. Aumacon houdt het voor dit jaar op totaal zeventigduizend importen, bijna tienduizend stuks minder dan in 2011.

De meeste importoccasions hoefden niet erg ver te rijden voordat ze Nederland bereikten want Duitsland is verreweg het grootste aanleverland. De daar vaak rijkelijk aangeklede premiummerken zijn al jaren gewilde auto’s voor een tweede leven op onze wegen. Mercedes-Benz voert dan ook het merkenlijstje aan – dit merk staat in z’n eentje al borg voor één op de zes importauto’s. Daarnaast zijn ook Volkswagen, BMW en Audi in trek, al geldt voor al deze merken dat de animo dit jaar wel wat is gezakt. Alleen Fiat en Land Rover noteren dit jaar beduidend meer importen. Bovenaan het modellenlijstje is de Volkswagen Golf te vinden, vóór de Mercedessen uit de w124- en 190-serie.

De export van occasions groeide de afgelopen periode weer behoorlijk.

 

Meer cijfers over import van occasions 

 

       

 

 

populairste importmodellen

 

 

 

 

 

 

Q2-2012

 

 

1

Volkswagen

Golf

623

 

 

2

Mercedes-Benz

200-500 (w124)

534

 

 

3

Mercedes-Benz

190-serie

477

 

 

4

Volkswagen

Polo

447

 

 

5

Fiat

500

330

 

 

6

BMW

5-serie touring

261

 

 

7

Opel

Corsa

223

 

 

8

Mini

Mini

220

 

 

9

Toyota

Aygo

220

 

 

10

Peugeot

107

218

 

       
         
         
 

Bron: VWE; bewerking: AUMACON