Dit blijkt uit cijfers van VWE Trendweb. De verkoop van gebruikte personenauto’s door autobedrijven aan consumenten (B2C) daalde van 1,067 miljoen naar 1,043 miljoen (-2,2%). Ook tussen consumenten onderling (C2C) werden er in 2012 minder gebruikte personenauto’s verkocht. Deze verkoopcijfers daalden van 760.800 naar 731.393 (-3,9%).

Onder de meest prominente occasionmerken heeft dit jaar een verschuiving plaatsgevonden: Volkswagen heeft Opel verdrongen als meest verkochte merk B2C-occasions. Verkopen van gebruikte Opels daalden van 108.224 naar 101.444 (-5%). Ook Mazda daalt opvallend veel met 18% minder B2C verkochte occasions. Ook C2C is Volkswagen het meest verkochte merk en dalen Opel (-10%) en Mazda (-21%).

Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2012.

 

Top 5 modellen occasionverkopen B2C

Positie 2012

Positie 2011

Model

Aantal 2012

Aantal 2011

Groei 2012

1

1

Volkswagen Golf

42.159

44.806

-6%

2

2

Opel Corsa

31.869

33.193

-4%

3

4

Volkswagen Polo

29.674

27.499

8%

4

3

Opel Astra

28.190

33.191

-15%

5

5

Ford Ka

24.607

24.280

1%

 

Top 5 modellen occasionverkopen C2C

Positie 2012

Positie 2011

Model

Aantal 2012

Aantal 2011

Groei 2012

1

1

Volkswagen Golf

49.048

53.236

-8%

2

3

Volkswagen Polo

28.550

26.729

7%

3

2

Opel Corsa

25.200

26.767

-6%

4

4

Opel Astra

20.287

24.255

-16%

5

5

BMW 3-serie

19.702

21.497

-8%