Toen werden er minder dan 1 miljoen nieuwe auto’s aan de man gebracht. In de eerste 5 maanden van dit jaar werden in Europa 5.261.272 vierwieler sop kenteken gezet, hetgeen 6,8 procent minder is dan in de periode van januari tot en met mei 2012. In Nederland namen de autoverkopen vorige maand met 37,0 procent af. Alleen in Roemenië werd een nog sterkere daling gemeten. Daar werden in mei 47 procent minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. De Duitse en de Franse automarkt krompen vorige maand met circa 10 procent. In Groot-Brittannië namen de verkopen daarentegen met 11 procent toe.

Op merkenniveau zien we dat Volkswagen weliswaar onbedreigd aan kop gaat, maar het in mei toch moeilijk had. De krimp op de thuismarkt is daar een verklaring voor, maar is toch niet het hele verhaal want diverse landgenoten groeien wel. Vermoedelijk is de nieuwe Golf toch iets minder succesvol dan gehoopt. Dat is niet verrassend, want Mercedes-Benz heeft in de vorm van de A-klasse een veel spannendere compacte middenklasser in huis. En zweer je bij VAG techniek, dan is de Leon van zustermerk Seat misschien wel een betere koop. Deze Spaanse dochter zit dankzij haar nieuwe middenklasser stevig in de plus en ook Audi laat uitstekende resultaten zien. Het minst goede presterende Duitse premiummerk is momenteel BMW. Ook hier zien we weliswaar een plus, maar de Beierse onderneming groeit minder hard dan zijn landgenoten. Dit betekent dat BMW vermoedelijk in het tweede kwartaal zal worden ingehaald door Mercedes-Benz.

 

Merk

  jan/mei-12

mei-12

  jan/mei-13

mei-13

=

Volkswagen

12,7%

12,9%

12,6%

12,7%

– –

Ford

7,9%

7,6%

7,4%

7,9%

o

Opel/Vauxhall

6,7%

7,2%

6,7%

7,0%

Peugeot

6,4%

6,4%

6,1%

6,0%

– –

Audi

5,5%

5,8%

5,7%

5,9%

++

Renault

6,6%

6,5%

6,2%

5,7%

– –

Fiat

4,8%

5,3%

5,0%

5,3%

+

BMW

4,8%

5,1%

5,1%

5,1%

+

Mercedes-Benz

4,5%

4,6%

5,0%

5,0%

++

Citroën

5,6%

5,4%

5,0%

4,8%

– –

Skoda

3,9%

3,9%

3,9%

4,0%

+

Toyota

4,1%

3,9%

4,1%

4,0%

+

Hyundai

3,3%

3,2%

3,5%

3,4%

++

Nissan

3,4%

2,9%

3,6%

3,2%

++

Kia

2,5%

2,7%

2,7%

2,8%

++

Seat

2,0%

2,1%

2,4%

2,4%

++

Dacia

1,7%

1,9%

2,2%

2,3%

++

Volvo

1,8%

1,8%

1,8%

1,8%

o

Mini

1,2%

1,2%

1,2%

1,3%

+

Chevrolet

1,5%

1,5%

1,1%

1,3%

– –

Suzuki

1,3%

1,2%

1,2%

1,2%

Mazda

1,0%

0,8%

1,2%

1,1%

+ +

Honda

1,0%

1,0%

1,2%

1,0%

+

Land Rover

0,8%

0,7%

1,0%

0,8%

+ +

Lancia/Chrysler

0,8%

0,8%

0,7%

0,7%

– –

Alfa Romeo

0,8%

0,8%

0,6%

0,6%

– –

Mitsubishi

0,7%

0,6%

0,6%

0,6%

Smart

0,6%

0,6%

0,6%

0,6%

o

Porsche et al.

0,3%

0,3%

0,4%

0,4%

++

Jaguar

0,2%

0,2%

0,2%

0,2%

o

Lexus

0,2%

0,2%

0,2%

0,2%

o

Jeep

0,2%

0,2%

0,2%

0,1%

 

Audi, dat in het premiumsegment sowieso aan kop gaat, heeft inmiddels Renault ingehaald. Een illustratie van de dominantie van de Duitsers én van premiummerken in het algemeen. Van leedvermaak bij Citroën en Peugeot kan geen sprake zijn, want ook zij doen het slecht. De Franse automarkt was in mei niet wezenlijk slechter dan die van Duitsland of Italië dus dat kan geen excuus zijn. Citroën is op zijn beurt ingehaald door een ander Duits premiummerk: Mercedes-Benz. De Fransen kunnen zich echter gaan revancheren als de verkopen van de C4 Picasso, de 2008 en de Captur goed op stoom komen.

Bij de andere premiummerken zien we een tegenvallend presterend Volvo. Waar is het verkoopeffect van de als "ingrijpend" omschreven facelift van de grote modellen? Onzichtbaar! En dit merk zou toch vooral profiteren van het faillissement van Saab? Ook dat zie je niet in de afzet terug. Nee, Volvo maakt er op dit moment een potje van. Laten we de nieuwe topman, Håkan Samuelsson, nog maar even het voordeel van de twijfel geven. De tweede generatie XC90 zal geen volumemodel in Europa worden, maar de Zweden kunnen zich wel herpakken door van de opvolger van de S80 een overtuigd alternatief voor de Audi A6 en BMW 5-serie te maken.

In de Britse afdeling zien we Land Rover steeds verder uitlopen op Jaguar. In 2011 was de terreinwagenspecialist 3 keer zo groot als de bouwer van sportieve modellen, maar in mei was de verhouding qua marktaandeel 5:1!

In het Aziatische kamp is het redelijk rustig. Grote drama’s deden zich daar in mei niet voor. Suzuki staat onder druk, maar de nieuwe SX4 zal het merk heus wel klanten opleveren. De oude editie blijft op bepaalde markten namelijk gewoon leverbaar en dus is er feitelijk sprake van een verdubbeling van het cross-over aanbod.

De laatste alinea met plussen en minnen is gewijd aan een serie kleinere spelers. Aan de positieve kant staan Honda, Mazda en Nissan: een Japans trio dat niet elke maand een vers model introduceert maar wel voor relevant nieuws zorgt. De 1.6 i-DTEC dieselmotor van Honda kan als zodanig worden omschreven, maar ook de uitstekend gerecenseerde Mazda CX-5 en de messcherp geprijsde nieuwe Nissan Note. Negatief in het nieuws zijn momenteel Alfa Romeo, Chevrolet en Lancia. Dit drietal is het noorden kwijt en zal zichzelf zonder nieuwe, concurrerend geprijsde modellen ook niet kunnen hervinden.

Bron: Autointernationaal