Dat is ruim 3 procent minder dan in 2013 en bijna 25 procent minder dan in 2007, de laatste piek vóór de crisis.

Door de economische crisis is de verkoop van nieuwe personenauto’s sterk ingezakt. De eerste twee maanden van 2015 geven een lichte opleving te zien. Er zijn in deze periode ruim 80 duizend nieuwe auto’s verkocht, vijf procent meer dan in de eerste twee maanden van 2014. Volgens  het CBS is de onderdelenbranche de enige binnen de autosector met een positieve omzetontwikkeling. In 2014 realiseerde deze tak bijna tien procent meer omzet dan in 2007 en ruim 1 procent meer dan in 2013. De branche profiteerde van de grotere focus op reparatie en onderhoud.

Hoewel de omzetten jaarlijks daalden, is het aantal bedrijven in de handel en reparatie van personenauto’s sinds 2007 met ongeveer 16 procent toegenomen: van ruim 15 duizend naar 18 duizend. Deze groei kwam bijna geheel voor rekening van eenpitters. Deze groep groeide met 2,5 duizend bedrijven. In het middensegment (50 tot 250 man) daalde het aantal bedrijven met 350. Het aantal grote bedrijven (meer dan 250) bleef nagenoeg constant. Binnen de autosector bleef de vrachtwagenbranche vorig jaar het verst verwijderd van het omzetniveau van 2007. De omzet van 4,6 miljard euro was 26 procent lager dan acht jaar terug.

Steeds meer hybrides

Er rijden steeds meer hybride en elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Volgens het CBS was het aantal vorig jaar vier keer zo hoog als vijf jaar geleden. In totaal telde het statistiekbureau vorig jaar 156 duizend hybride en elektrische wagens, ruim dertigduizend meer dan een jaar eerder. Driekwart van de nieuwe wagens betrof een zakelijke aanschaf. Inmiddels heeft twee procent van de personenauto’s In Nederland een (deels) elektrische aandrijving. Wel lag de verkoop vorig jaar meer dan een derde lager dan in 2013. Dit komt vooral door aanscherping van de fiscale regelgeving. Twee jaar geleden kwamen er nog 47 duizend nieuwe bij.