De toename is volgens restwaarde-expert Joost Klaren van Autotelex "opmerkelijk", omdat het bruto BPM-bedrag per auto al jaren afneemt. "Er is dus duidelijk minder BPM-winst te boeken dan in de voorgaande jaren." De export van gebruikte personenauto’s met recht op BPM-teruggaaf bedroeg 42.513 in het eerste halfjaar van 2014 en 44.273 in dezelfde periode van 2015.

Bouwjaar 2011

Het zwaartepunt in de export ligt dit jaar op auto’s van bouwjaar 2011. Daarvan zijn er in de afgelopen zes maanden meer dan zesduizend geëxporteerd. Ook dat is een opvallende ontwikkeling, vindt Klaren. "De oorzaak zal samenhangen met een groot aanbod van ex-lease auto’s. Duidelijk is dat daar geen of weinig vraag naar is in eigen land." De meest geëxporteerde BPM-auto is de Volkswagen Passat Variant. Daarvan zijn tot 1 juli jl. 1648 exemplaren geëxporteerd. Zeshonderd keer ging het om  bouwjaar 2011.

Sterke groei import

Van januari tot en met juni kwamen 64.607 gebruikte personenauto’s ons land binnen. In dezelfde periode van 2014 waren dat er nog 49.225. In de import zijn de jongste auto’s veruit favoriet: bouwjaar 2014 werd liefst 11.861 keer ingevoerd.

De lijst van meest geïmporteerde auto’s wordt aangevoerd door Volkswagen, met meer dan vijfduizend Polo’s en Golfs. Opmerkelijke uitschieters zijn de Mercedes C-klasse van het bouwjaar 2014 (332 exemplaren) en van hetzelfde bouwjaar de Renault Clio en Clio Estate (174 en 255 stuks). Niet alledaags is ook de import van 305 exemplaren van de Nissan Note van bouwjaar 2014.