Automarkt: Nederland -12%, Europa +10%

In Europa werden afgelopen maand weer 10 procent meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. Ons land blijft echter de grote uitzondering met een daling van ruim 12 procent. Op de lijst landen hebben verder alleen Griekenland en Slovenië een min, alle andere nationale automarkten laten een gezonde groei zien.

Automarkt: Nederland -12 procent, Europa +10 procent

De autokoepel Acea noemt de groei ‘een indrukwekkende prestatie gezien het feit dat augustus altijd één van de zwakste maanden van het jaar is’. In juli deed zich na bijna drie jaar onophoudelijke groei opeens een lichte daling voor maar dat lijkt toch eenmalig te zijn geweest.

Wat de grotere landen betreft wordt de sterkste groei nog altijd gemeld in Zuid-Europa met 20 procent hogere verkopen in Italië en bijna 15 procent meer in Spanje. De grootste automarkt van Europa Duitsland komt op een plus van ruim 8 procent. Verder zette Belgie een sterke prestatie neer met bijna een kwart hogere verkopen dan een jaar eerder.

Op de merkenlijst blijft Volkswagen met een plus van ruim vijf procent achter bij de markt als geheel. Binnen de VW-stal doet Seat het met bijna 20 procent meer echter wel uitstekend. Opel blijft eveneens op zo’n 5 procent steken. De Renault groep blijft het goed doen met een toename van ruim 14 procent, waaraan Dacia dit keer weer een grote bijdrage heeft geleverd. Nog betere cijfers komen van Fiat Chrysler met 21 procent groei bij Fiat en 31 procent voor Jeep.

Automarkt: Nederland -12%, Europa +10% - Automobielmanagement.nl

Automarkt: Nederland -12%, Europa +10%

In Europa werden afgelopen maand weer 10 procent meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. Ons land blijft echter de grote uitzondering met een daling van ruim 12 procent. Op de lijst landen hebben verder alleen Griekenland en Slovenië een min, alle andere nationale automarkten laten een gezonde groei zien.

Automarkt: Nederland -12 procent, Europa +10 procent

De autokoepel Acea noemt de groei ‘een indrukwekkende prestatie gezien het feit dat augustus altijd één van de zwakste maanden van het jaar is’. In juli deed zich na bijna drie jaar onophoudelijke groei opeens een lichte daling voor maar dat lijkt toch eenmalig te zijn geweest.

Wat de grotere landen betreft wordt de sterkste groei nog altijd gemeld in Zuid-Europa met 20 procent hogere verkopen in Italië en bijna 15 procent meer in Spanje. De grootste automarkt van Europa Duitsland komt op een plus van ruim 8 procent. Verder zette Belgie een sterke prestatie neer met bijna een kwart hogere verkopen dan een jaar eerder.

Op de merkenlijst blijft Volkswagen met een plus van ruim vijf procent achter bij de markt als geheel. Binnen de VW-stal doet Seat het met bijna 20 procent meer echter wel uitstekend. Opel blijft eveneens op zo’n 5 procent steken. De Renault groep blijft het goed doen met een toename van ruim 14 procent, waaraan Dacia dit keer weer een grote bijdrage heeft geleverd. Nog betere cijfers komen van Fiat Chrysler met 21 procent groei bij Fiat en 31 procent voor Jeep.