Autoverkoop 2016 op laagste niveau sinds 1969: prognose fors hoger

In 2016 noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 382.825 nieuwe auto’s tegenover 448.925 stuks in 2015 – een afname van 14,7 procent.

Europese automarkt blijft nog net negatief

Daarmee is het laagste jaaraantal gerealiseerd sinds 1969. Volkswagen wist vorig jaar opnieuw de meeste nieuwe auto’s te verkopen, de Volkswagen Golf was het meest gewilde model. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Met de afsluiting van 2016 komt een slecht en grillig autojaar ten einde. Zo begon het eerste kwartaal (vergeleken met dezelfde periode in 2015) met een terugval van 10,4 procent, met name veroorzaakt door de toentertijd sterke reactie op de verminderde fiscale impulsen voor zakenrijders. In het tweede kwartaal veerde de autoverkoop vervolgens weer op (+4,5 procent) om in het derde kwartaal met 8,5 procent te dalen. De daling in het vierde kwartaal was liefst 34,3 procent. Vooral in december ging het fors achteruit; tegenover 68.779 stuks in december 2015 stonden vorige maand maar 35.723 stuks; de hoge slotcijfers van de afgelopen jaren hebben alles te maken met de afloop van bijtellingsregelingen. Aumacon had een jaar eerder al een marktprognose van 385 duizend stuks afgegeven.

Redenen voor lage belangstelling

De belangrijkste redenen voor het laagterecord voor 2016 zijn volgens AUMACON zowel tijdelijk als structureel van aard. AUMACON-analist Clem Dickmann: "Op de eerste plaats is de fiscale anticipatie van hybride-auto’s nu op z’n eind gekomen." Eind 2015 werd om die reden om nog groot aantal auto’s geregistreerd om in aanmerking te blijven komen voor lage bijtelling. "Aan de andere kant zijn extreem onzuinige auto’s’ nu over het jaareinde heen getild om niet voor 25 procent maar vanaf 2017 voor het basistarief van 22 procent bijtelling in aanmerking te komen. Maar meer fundamenteel is de constatering dat de consument steeds minder belangstelling heeft voor een nagelnieuwe auto. Ze zijn niet alleen duur waardoor steeds vaker wordt uitgeweken naar occasions, er worden ook steeds minder kilometers per auto verreden." Volgens cijfers van VWE is de afzet van occasions door de autobedrijven in 2016 met 4,5 procent gestegen. De doorsneeauto rijdt – aldus CBS – jaarlijks circa 13 duizend kilometers, zo’n 700 kilometer minder dan tien jaar geleden. Dickmann: "Bovendien zijn moderne auto’s van uitstekende kwaliteit waardoor er minder drang is tot vervanging. Daarbij zien we ook dat de statusrol van auto’s aan het verminderen is. De aangeschafte nieuwe auto is dan ook steeds vaker een kleiner model dan z’n voorganger." In 2015 was het C-segment (lagere middenklasse, zoals Volkswagen Golf) het populairste aankoopsegment, in 2016 was dat het B-segment (stadsauto’s, zoals Renault Clio).  

Prognose:10 procent meer in 2017

In 2017 wordt een beter resultaat verwacht; AUMACON gaat uit van een toename naar 425 duizend stuks; ruim tien procent boven eindcijfer van 2016, maar nog steeds relatief laag in het licht van de resultaten in de afgelopen jaren. Ter vergelijk: de afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 454 duizend gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land vaak veel hogere jaaraantallen, met een absoluut recordaantal van 611.776 stuks in 1999. In 1969 werden slechts 349.588 nieuwe auto’s genoteerd.

Volkswagen bestverkochte merk, Volkswagen Golf populairste model

Volkswagen werd voor de twaalfde keer op rij het bestverkochte merk in ons land. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Favoriete model was vorig jaar de Volkswagen Golf. In 2015 viel deze eer nog te beurt aan de Peugeot 308. In de daaraan voorafgaande jaren waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (2010 en 2011), de Renault Mégane (2012), de Volkswagen Up! (2013) en de Volkswagen Golf (2014) het meest populair.
 

tab1

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
tab2

 

Autoverkoop 2016 op laagste niveau sinds 1969: prognose fors hoger - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop 2016 op laagste niveau sinds 1969: prognose fors hoger

In 2016 noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 382.825 nieuwe auto’s tegenover 448.925 stuks in 2015 – een afname van 14,7 procent.

Europese automarkt blijft nog net negatief

Daarmee is het laagste jaaraantal gerealiseerd sinds 1969. Volkswagen wist vorig jaar opnieuw de meeste nieuwe auto’s te verkopen, de Volkswagen Golf was het meest gewilde model. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Met de afsluiting van 2016 komt een slecht en grillig autojaar ten einde. Zo begon het eerste kwartaal (vergeleken met dezelfde periode in 2015) met een terugval van 10,4 procent, met name veroorzaakt door de toentertijd sterke reactie op de verminderde fiscale impulsen voor zakenrijders. In het tweede kwartaal veerde de autoverkoop vervolgens weer op (+4,5 procent) om in het derde kwartaal met 8,5 procent te dalen. De daling in het vierde kwartaal was liefst 34,3 procent. Vooral in december ging het fors achteruit; tegenover 68.779 stuks in december 2015 stonden vorige maand maar 35.723 stuks; de hoge slotcijfers van de afgelopen jaren hebben alles te maken met de afloop van bijtellingsregelingen. Aumacon had een jaar eerder al een marktprognose van 385 duizend stuks afgegeven.

Redenen voor lage belangstelling

De belangrijkste redenen voor het laagterecord voor 2016 zijn volgens AUMACON zowel tijdelijk als structureel van aard. AUMACON-analist Clem Dickmann: "Op de eerste plaats is de fiscale anticipatie van hybride-auto’s nu op z’n eind gekomen." Eind 2015 werd om die reden om nog groot aantal auto’s geregistreerd om in aanmerking te blijven komen voor lage bijtelling. "Aan de andere kant zijn extreem onzuinige auto’s’ nu over het jaareinde heen getild om niet voor 25 procent maar vanaf 2017 voor het basistarief van 22 procent bijtelling in aanmerking te komen. Maar meer fundamenteel is de constatering dat de consument steeds minder belangstelling heeft voor een nagelnieuwe auto. Ze zijn niet alleen duur waardoor steeds vaker wordt uitgeweken naar occasions, er worden ook steeds minder kilometers per auto verreden." Volgens cijfers van VWE is de afzet van occasions door de autobedrijven in 2016 met 4,5 procent gestegen. De doorsneeauto rijdt – aldus CBS – jaarlijks circa 13 duizend kilometers, zo’n 700 kilometer minder dan tien jaar geleden. Dickmann: "Bovendien zijn moderne auto’s van uitstekende kwaliteit waardoor er minder drang is tot vervanging. Daarbij zien we ook dat de statusrol van auto’s aan het verminderen is. De aangeschafte nieuwe auto is dan ook steeds vaker een kleiner model dan z’n voorganger." In 2015 was het C-segment (lagere middenklasse, zoals Volkswagen Golf) het populairste aankoopsegment, in 2016 was dat het B-segment (stadsauto’s, zoals Renault Clio).  

Prognose:10 procent meer in 2017

In 2017 wordt een beter resultaat verwacht; AUMACON gaat uit van een toename naar 425 duizend stuks; ruim tien procent boven eindcijfer van 2016, maar nog steeds relatief laag in het licht van de resultaten in de afgelopen jaren. Ter vergelijk: de afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 454 duizend gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land vaak veel hogere jaaraantallen, met een absoluut recordaantal van 611.776 stuks in 1999. In 1969 werden slechts 349.588 nieuwe auto’s genoteerd.

Volkswagen bestverkochte merk, Volkswagen Golf populairste model

Volkswagen werd voor de twaalfde keer op rij het bestverkochte merk in ons land. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Favoriete model was vorig jaar de Volkswagen Golf. In 2015 viel deze eer nog te beurt aan de Peugeot 308. In de daaraan voorafgaande jaren waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (2010 en 2011), de Renault Mégane (2012), de Volkswagen Up! (2013) en de Volkswagen Golf (2014) het meest populair.
 

tab1

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
tab2