Europese automarkt plust 10 procent

De Europese autoverkopen lagen in januari 10,2 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

Europese automarkt plust 10 procent

Dat is echter voor een flink deel te danken aan het feit dat januari 2017 meer werkdagen telde dan januari 2016, tekent autokoepel Acea aan. Nederland zit voor het eerst in jaren eveneens in de plus en komt met 27,1 procent groei zelfs op de tweede plaats na het mini-autoland Letland.

Op de grote automarkten Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië blijft de groei overal hangen rond de 10 procent. Groot-Brittannië begint nu een duidelijke achterblijver te worden met nauwelijks drie procent toename. Ierland, waar de zorgen over Brexit groot zijn, zag de autoverkopen als enige in Europa lager uitkomen hoewel de daling beperkt bleef tot 1,8 procent. Positieve uitschieters zijn verder onder meer Polen en België.

Op de merkenlijst houdt Jaguar de koppositie vast met 44 procent hogere verkopen. Ook Suzuki en Kia doen het goed. Bij de grotere aanbieders spant Fiat/Chrysler met 15,1 procent groei de kroon, zitten de VW-groep en Renault met 10,3 procent groei precies op het marktgemiddelde en blijven fusiekandidaten PSA en Opel met plussen van respectievelijk 6,4 en 5,1 procent daar allebei weer een flink stuk onder.

Europese automarkt plust 10 procent - Automobielmanagement.nl

Europese automarkt plust 10 procent

De Europese autoverkopen lagen in januari 10,2 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

Europese automarkt plust 10 procent

Dat is echter voor een flink deel te danken aan het feit dat januari 2017 meer werkdagen telde dan januari 2016, tekent autokoepel Acea aan. Nederland zit voor het eerst in jaren eveneens in de plus en komt met 27,1 procent groei zelfs op de tweede plaats na het mini-autoland Letland.

Op de grote automarkten Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië blijft de groei overal hangen rond de 10 procent. Groot-Brittannië begint nu een duidelijke achterblijver te worden met nauwelijks drie procent toename. Ierland, waar de zorgen over Brexit groot zijn, zag de autoverkopen als enige in Europa lager uitkomen hoewel de daling beperkt bleef tot 1,8 procent. Positieve uitschieters zijn verder onder meer Polen en België.

Op de merkenlijst houdt Jaguar de koppositie vast met 44 procent hogere verkopen. Ook Suzuki en Kia doen het goed. Bij de grotere aanbieders spant Fiat/Chrysler met 15,1 procent groei de kroon, zitten de VW-groep en Renault met 10,3 procent groei precies op het marktgemiddelde en blijven fusiekandidaten PSA en Opel met plussen van respectievelijk 6,4 en 5,1 procent daar allebei weer een flink stuk onder.