Met 1.078.490 verkochte nieuwe personenauto’s is het peil van februari 2008, dus van voor de crisis, weer bijna bereikt, onderstreept de autokoepel Acea in Brussel.

Een veeg teken is echter dat de automarkt in twee van de drie grote automarkten, Duitsland en Frankrijk, de afgelopen maand met bijna drie procent kromp. De Spaanse markt bleef vrijwel stabiel terwijl Groot-Brittannië een bescheiden daling met 0,3 procent liet zien. Van de grote landen toont alleen Italië nu nog een gezonde groei met zes procent. De groei komt verder hoofdzakelijk nog uit middelgrote of kleine markten als Polen, Hongarije, Griekenland, Slovenië en Roemenië. Ons land zit met een plus van iets meer dan 15 procent inmiddels in de middenmoot.

Wat massamerken betreft moesten Volkswagen, Peugeot en Opel alle in mindere of meerdere mate inleveren. Fiat, Renault en vooral ook Seat vertoonden een flinke groei terwijl Jaguar opnieuw 50 procent meer auto’s verkocht dan in februari 2016. Een opvallende uitschieter is verder Suzuki dat in Europa een plus van ruim 34 procent wist neer te zetten.