Aan de andere kant doen vooral de Japanners het iets beter. Toyota kwam op een plus van ruim twee procent, Nissan zit op precies twee procent terwijl Honda op de Amerikaanse markt vrijwel evenveel auto’s verkocht dan in juni 2016. Audi wist zelfs vijf procent meer auto’s te verkopen, wat ook komt doordat de afzet vorig jaar nog onder druk stond door de naweeën van dieselgate. Juni was voor Audi of America daarmee wel de op twee na beste maand uit haar geschiedenis.

Op grond van die cijfers berekent JD Power dat de Amerikaanse autoverkopen als geheel vorige maand twee procent lager zijn uitgekomen. De analist constateert dat het bezoek aan de showrooms tot het laagste niveau in vijf jaar is teruggezakt. Dat komt vooral ook doordat auto’s steeds duurder worden omdat de fabrikanten er ook steeds meer ‘connectivity’ en andere technologische snufjes in willen aanbrengen maar ook door de opgevoerde veiligheidseisen. Ford meldt bijvoorbeeld dat de gemiddelde verkoopprijs van haar auto’s in de VS 1.800 dollar hoger was dan een jaar eerder.