Er lijkt zich een patroon in de bestelautoverkoop af te tekenen. In iedere oneven maand van dit jaar klimmen de bestelautoverkopen, om vervolgens in de daaropvolgende even maand weer terug te vallen. Per saldo werden in januari tot en met juni in totaal 41.512 nieuwe bestelauto’s geregistreerd, tegenover 40.459 stuks in dezelfde periode in 2016, een toename van 2,6 procent. De prognose van onafhankelijk kennisbureau Aumacon voor het gehele jaar staat vooralsnog ongewijzigd op 75 duizend stuks. In 2016 werden er iets meer dan 70 duizend stuks genoteerd: het beste jaarresultaat sinds 2008.

De vier grootste merken hebben dit jaar allemaal te kampen met enkele procenten terugval. Marktleider Volkswagen verkoopt dit jaar 4,2 procent minder en ziet haar marktaandeel bijna twee procent dalen naar 22,0 procent. De daaropvolgende merken (Mercedes-Benz, Ford en Renault) verkopen dit jaar resp. 3,6, 2,1 en 1,1 procent minder busjes dan vorig jaar in dezelfde periode. Daarentegen noteren de PSA-merken mooie groeicijfers; in de eerste zes maanden klimt Peugeot met 13,1 procent, Opel met 17,2 procent en spant Citroën de kroon met een toename van liefst 42,1 procent.

Opgeteld over het eerste halfjaar zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (9.145 stuks/22,0% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (6.599/15,9%), 3. Ford (5.309/12,8%), 4. Renault (5.021/12,1%) en 5. Peugeot (4.083/9,8%).